24H Le Mans: Le Mans 1970: Porsche wint eindelijk!
![14 juni 1970: Hans Herrmann en Richard Attwood winnen in de Porshce 917 KH Coupé #23 de 24 Uur van Le Mans](https://www.autosport.be/i/200/upload/8e65c9f5634d10f57e8faa22e7c1f07e424fb672.jpg)
Titanenstrijd
![Porsche Konstruktionen - Salzburg - Porsche 917 KH](https://www.autosport.be/i/200/upload/7563884b8156b4a860fd34d946cd256d5ba04520.jpg)
![Porsche 917 KH](https://www.autosport.be/i/200/upload/8d3a9d314c57bb13bb8503f297d2dd951d57d340.jpg)
![Porsche 917 KH Coupé bij de 24 Uur van Daytona 1970](https://www.autosport.be/i/200/upload/db130de6dc1382d4ef8df1e69c1bf4285fe49a4b.jpg)
![Porsche 908/02 in 1969](https://www.autosport.be/i/200/upload/6f7e2f2a313e0cbd727c58eac7f99a71213048f8.jpg)
Langste nacht
Door het tegenvallend seizoen was Ferrari enorm gebrand op een overwinning in de belangrijkste wedstrijd van het seizoen, de 24 uur van Le Mans. Maar Porsche hoopte, na al die pogingen in het verleden, eindelijk ook eens te scoren op het circuit de la Sarthe. Beiden spaarden kosten noch moeite. Bij de sportwagens telde men niet minder dan 12 exemplaren van het type 512 S waaronder vier daarvan ingeschreven door de Scuderia Ferrari voor Ickx-Schetty, Vaccarella-Giunti, Bell-Peterson, Merzario-Regazzoni. Zij beschikten over de ‘long tail’ versies, goed voor een hogere topsnelheid op de rechte lijn. NART verscheen met 2 exemplaren, geflankeerd door een koppel door de fabriek uitgeleende 312PB's. De Scuderia Filipinetti was present met een drietal wagens, aangevuld door Ecurie Francorchamps en Escuderia Montjuich die zich elk nog ontfermden over een 512 S. De Duitse oppositie telde 8 917's. Porsche zelf trad aan met 3 wagens. Een tweetal korte versies en 1 ‘Langheck’. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat ook Gulf Racing met een ‘Langheck’ zou rijden, maar tijdens hoge snelheidstests bleek deze versie zeer onstabiel waardoor Weyer opteerde voor de korte uitvoering. De tandem Elford-Ahrens Jr. mocht als eerste kiezen en ging voor de lange versie.![Hans Herrmann (witte helm) en Richard Attwood (grijze helm) bij de Porsche 917 KH](https://www.autosport.be/i/200/upload/ddae5d64d849b844f57825f6e7e23a94a2693396.jpg)
Reeds van bij de kwalificaties ontketende het duel tussen Ferrari en Porsche. Daarbij zette Vic Elford de Langheck op pole, op de hielen gezeten door de 512 S van Nino Vaccarella. Dan volgde de 917K van Siffert, de Ferrari van Merzario, op zijn beurt gevolgd door de Porsche van Rodriguez en de 512 van Ickx.
![Porsche 917 KH in Le Mans 1970](https://www.autosport.be/i/200/upload/bc5afb5e4048931660255f692634975285bf749a.jpg)
![Porsche 917 KH Coupé - Pedro Rodríguez en Leo Kinnunen](https://www.autosport.be/i/200/upload/cf5ef93513bda56ff9d798bd64cff0b045e81810.jpg)
Ickx vertoefde, samen met Merzario, mee vooraan en hield het gas er flink op. Toch na slechts 4 uur wedstrijd sloeg het noodlot toe voor Maranello. Olie op zijn voorruit dwong Reine Wissel, die een 512 S van de Scuderia Filipinetti piloteerde, om van het gas af te gaan. Bij Maison Blanche werd Regazzoni verrast door de trage Ferrari. Beide wagens raakten mekaar. Parkes, die erachter volgde met de zusterwagen van Filipinetti, kon het incident niet ontwijken. In een wanhoopspoging om het drama te vermijden blies Bell, die zich inmiddels aan de plaats van het onheil bevond, de motor van zijn 512 S op. Hierdoor verloor Maranello plotsklaps 4 potentiële kanshebbers voor de overwinning! Ickx, in vierde stelling rijdend, bleek daarbij de enige Ferrari in een goede positie. Door al deze schermutselingen maakte Herrmann een discrete opmars in het klassement. Het vijfde uur legde hij beslag op de vijfde plek in het klassement. Inmiddels leidden Elford en Siffert de dans.
![De Porsche 917 LH Coupé van Vic Elford en Kurt Ahrens](https://www.autosport.be/i/200/upload/2b5b6df4607df244792bc33cfcf307c9d0b16f13.jpg)
![Hans Herrmann en Richard Attwood mogen voor Porsche de champagne ontkurken na de zege in de 24 Uur van Le Mans in 1970](https://www.autosport.be/i/200/upload/8e3a2f23380d91c51a0d54f4005109d0233f80a9.jpg)
Tekst: Alec Lavaerts - Foto’s: Porsche
Tweet