24 Hours of Zolder: GT1, GT2 en GT3 geweerd in 2014!
"We blijven bouwen op wat goed is, visibility, publiek, het blijft een mooi feest. Ten tweede is het duidelijk dat we meer wagens moeten hebben en dat die aandacht er moet komen vanaf vandaag. De toekomst, de gezondheid van de 24 hours, is afhankelijk van de gezondheid van de andere kampioenschappen die de 24 uur op hun beurt moeten voeden. Die kampioenschappen zijn belangrijk, ik ga nooit kwaad spreken over die series; zolang ze natuurlijk de week voor en na de 24 Hours geen koers hebben zodat de teams en rijders beide programma's kunnen combineren", vervolgt Deflandre.
De oplossing is volgens Deflandre dan ook voor de hand liggen. "We moeten de 24 hours terug democratisch maken. Wij hebben al ingezien dat deelnemen (aan de 24 hours) de laatste jaren duur werd, even duur als een heel kampoienschap. Het was evenwel te vroeg om toen reeds bepaalde deelnemers te weigeren, we moesten er voor zorgen dat de markt zich een beetje zelf ging uitwijzen en dat is dit jaar gebeurd met maar één volwaardige GT3-bolide, die dan de loef afstak van iedereen op voorhand." Het is ook duidelijk geworden dat we heel vroeg moeten communiceren.
Tijdens de vermelde rondetafel op 24 oktober werd dus besloten om niet te raken aan het formaat van de 24 uren. De wagens die zullen worden toegelaten tijdens het laatste weekend van augustus volgend jaar zijn GT's (uitgezonderd GT1, GT2, GT3 en eventuele evoluties daarop), Touring Cars, Silhouettes, Cup-wagens, Sportscars (incl. CN), Youngtimers en de BMW Clubsport Trophy, voor dewelke de 24 Uren van Zolder zelfs deel uitmaakt van het kampioenschap. De intentie is om een bredere basis te hebben waarbij de rondetijden (van de topwagens) een vijftal seconden zouden moeten stijgen ten opzichte van dit jaar.
Qua aantal deelnemers kreeg de algemeen directeur strikte instructies om geen aantallen meer te vernoemen. Deflandre droomt alvast luidop van een startgrid die reikt tot in de Jacky Ickx chicane, zoals dat dit weekend het geval was tijdens de Race Promotion Night. Een eerste inschrijving werd overigens al bevestigd op de persvoorstelling zelf, Jo Lammens bood de organistoren aan meteen een factuur te sturen en verklaarde zeker aan de start te zullen staan in 2014.
Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters
Tweet