van der Horst

24 Hours of Zolder: GT1, GT2 en GT3 geweerd in 2014!

Andy Jaenen - Thierry Deflandre - Jan Horemans
Andy Jaenen - Thierry Deflandre - Jan Horemans
Circuit Zolder heeft vandaag bevestigd dat de 24 Hours of Zolder in 2014 terugkeren naar de basis. Geen GT1, GT2 of GT3 meer, maar volop inzetten op de tragere wagens. Dit jaar werd de 24 Hours of Zolder nog getroffen door een laag deelnemersaantal, volgens Circuit Zolder CEO Thierry Deflandre mede door het failliet van de Special Open Trophy. Als reactie op de tanende deelnemersaantallen, hield de Supercar Challenge onder haar deelnemers een bevraging om de etmaalrace op te nemen in het kampioenschap, maar de organisatie bedankte uiteindelijk. Circuit Zolder wil nu krachtdadig een antwoord bieden door volop de kaart te trekken van de tragere bolides om zo tot een bredere basis te komen.
Thierry Deflandre
Thierry Deflandre
Thierry Deflandre begon met een terugblik op de afgelopen editie. "We hebben toch wel een battle kunnen organiseren tussen toprijders, maar ook topwagens. Wat vooral geslaagd was, was hospitality, de party en de paddock's en we hebben toch ook serieus onze nek uitgestoken in animatie. Hospitality was fully booked met 500 business seats. We zijn er evenwel niet in geslaagd een title sponsor binnen te halen en we hadden maar 21 wagens aan de start, dat is duidelijk een aandachtspunt voor het volgende jaar. We hebben daarom de koe bij de horens gevat en in oktober een rondetafel gehouden met een aantal teameigenaars en een aantal andere betrokkenen en wij hebben geconcludeerd dat we aan het mytische van de 24 Hours niet zullen raken. 24 uur is geen vier maal zes uur of drie maal acht uur, stukje hier en stukje daar. 24 uur is 24 uur racen van 16.00 tot 16.00, punt aan de lijn. "

24H Zolder: Beelden van na het vallen van de vlag
"We blijven bouwen op wat goed is, visibility, publiek, het blijft een mooi feest. Ten tweede is het duidelijk dat we meer wagens moeten hebben en dat die aandacht er moet komen vanaf vandaag. De toekomst, de gezondheid van de 24 hours, is afhankelijk van de gezondheid van de andere kampioenschappen die de 24 uur op hun beurt moeten voeden. Die kampioenschappen zijn belangrijk, ik ga nooit kwaad spreken over die series; zolang ze natuurlijk de week voor en na de 24 Hours geen koers hebben zodat de teams en rijders beide programma's kunnen combineren", vervolgt Deflandre.

Thierry Deflandre
Thierry Deflandre
De oplossing is volgens Deflandre dan ook voor de hand liggen. "We moeten de 24 hours terug democratisch maken. Wij hebben al ingezien dat deelnemen (aan de 24 hours) de laatste jaren duur werd, even duur als een heel kampoienschap. Het was evenwel te vroeg om toen reeds bepaalde deelnemers te weigeren, we moesten er voor zorgen dat de markt zich een beetje zelf ging uitwijzen en dat is dit jaar gebeurd met maar één volwaardige GT3-bolide, die dan de loef afstak van iedereen op voorhand." Het is ook duidelijk geworden dat we heel vroeg moeten communiceren.

24H Zolder: De start en eerste uren van de race
Tijdens de vermelde rondetafel op 24 oktober werd dus besloten om niet te raken aan het formaat van de 24 uren. De wagens die zullen worden toegelaten tijdens het laatste weekend van augustus volgend jaar zijn GT's (uitgezonderd GT1, GT2, GT3 en eventuele evoluties daarop), Touring Cars, Silhouettes, Cup-wagens, Sportscars (incl. CN), Youngtimers en de BMW Clubsport Trophy, voor dewelke de 24 Uren van Zolder zelfs deel uitmaakt van het kampioenschap. De intentie is om een bredere basis te hebben waarbij de rondetijden (van de topwagens) een vijftal seconden zouden moeten stijgen ten opzichte van dit jaar.

Jo Lammens
Jo Lammens
Qua aantal deelnemers kreeg de algemeen directeur strikte instructies om geen aantallen meer te vernoemen. Deflandre droomt alvast luidop van een startgrid die reikt tot in de Jacky Ickx chicane, zoals dat dit weekend het geval was tijdens de Race Promotion Night. Een eerste inschrijving werd overigens al bevestigd op de persvoorstelling zelf, Jo Lammens bood de organistoren aan meteen een factuur te sturen en verklaarde zeker aan de start te zullen staan in 2014.

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Nationaal op zaterdag 9 november 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons