24H Francorchamps 1970: één tegen allen
![Gunther Huber/Helmut Kelleners - BMW Alpina - BMW 2800 CS](https://www.autosport.be/i/200/upload/4f32f8eaa72d80377ddefb56cc8d920c29edcea0.jpg)
Een mooi seizoen
![Gunther Huber/Helmut Kelleners - BMW Alpina - BMW 2800 CS](https://www.autosport.be/i/200/upload/70e11de4d00f8d7a00833eb62b689d727bd4ebad.jpg)
![Een indrukwekkende verschijning, de Commodore GS klaargestoomd door Steinmetz](https://www.autosport.be/i/200/upload/a9c9a51b61c28413bd1dcb13ad6d22562a958b76.jpg)
Acte de présence
![De enige overlevende Mazda R100](https://www.autosport.be/i/200/upload/e7fd50e5e6e4e2527f63db599f5e897fb3a19049.jpg)
![Helmut Kelleners (l) - Gunther Huber (r)](https://www.autosport.be/i/200/upload/eac399eceaa939365d982da72e751fffd0dc31b7.jpg)
Schijngevecht
![Gunther Huber/Helmut Kelleners - BMW Alpina - BMW 2800 CS](https://www.autosport.be/i/200/upload/31bc53a44d423a09f33e1b1963dc3755eed5f6cf.jpg)
Spanning tot het bittere einde
Om 16h ging de wedstrijd van start. Ondanks dat de regen het circuit inmiddels behoorlijk glad had gemaakt stelde dat geen probleem voor de pk-zwangere Camaro. Grauls verzilverde zijn pole en reed op kop, op de hielen gevolgd door de Opel van Teddy Pilette. Pinto sloot aan met zijn GTAm. Kelleners volgde met de 2800 CS voor de eerste Mazda, gepiloteerd door Katayama. Na 34 minuten wedstrijd dook Jacques Demoulin plots de pits binnen met vermogenverlies als klacht. Na controle bleek gebrekkige brandstoftoevoer het probleem. Dankzij efficiënte diagnose vond men de oorzaak. Vervuilde benzine! Het doorblazen van de leidingen en vervangen van de brandstoffilter loste het probleem op, maar toch ging er heel wat kostbare tijd verloren. Kort daarop kwamen de overige Alfa’s van Autodelta binnen voor hetzelfde probleem, goed voor een gemiddeld verlies van 2 ronden!De vier Alfa’s werden voor de start volgetankt vanuit het zelfde vat. Toeval of niet? Was er misschien sprake van sabotage? In het verleden zijn gelijkaardige wanpraktijken aan het licht gekomen. Zo vond men in de Cobra Daytona van Phil Hill tijdens de 500 km van Spa in 1964 in het brandstofreservoir een doek terug die de benzinetoevoer stremde! Inmiddels ging Grauls er nog steeds als een haas vandoor en domineerde de eerste twee uren van de wedstrijd. Hun grootste probleem op dat moment: het brandstofverbruik dat zo’n 8 liter per ronde bedroeg! Het verwonderde dan ook niemand dat de Amerikaan als eerste de pits indook voor tankbeurt. Hierdoor konden 2 Steinmetz Commodores doorschuiven naar de kop, Frohlich voor Pilette. Katayama reed in derde stelling, op zijn beurt belaagd door de Alpina van Kelleners en een verrassend sterke Escort TC van Fitzpatrick.
De GTAm van Team Lucien Bianchi legde als eerste Alfa beslag op de zesde stek. Het Belgische team was aan een sterke opmars bezig en maakte het volgende uur nog drie plaatsen goed! Inmiddels nam Pilette de kop over van Kaushen. Fitzpatrick reed met de Escort TC op een schitterende derde stek, maar tevergeefs, want het helse tempo had zijn prijs. Kort na de rijderswissel zette Witvrouw de Ford aan de kant met een geperforeerde zuiger. Nog meer spanning in de voorste gelederen! Om 19h dook Frohlich de pits in vanwege abnormale trillingen. Loos alarm, maar daardoor verloor de Opel wel 4 plaatsen. De 2800 CS kon daardoor doorschuiven naar een tweede stek, voorlopig toch, want even later heroverde Frohlich zijn positie terug. De GTAm's van Bianchi en GRAFO besloegen de vierde en vijfde plek. Geen enkele fabrieks-Alfa was er op dat moment te vinden in de top 10. Na 5 uur wedstrijd sloeg het Opel Racing Team alarm. Toussaint kwam de pits binnen met een slippende koppeling, een reparatie van 41 minuten. Om 20h48 leed de leidende Commodore GS van Pilette-Gosselin aan hetzelfde euvel. Daarop werd gevraagd aan Kauhsen-Frohlich om het beduidend kalmer aan te doen. Voldoende incidenten om de BMW Alpina van Hubert-Kelleners na half wedstrijd naar de kop van de wedstrijd te laten doorstoten. Volgde: de Steinmetz Opel van Kauhsen als tweede, de Alfa van Bianchi derde en vervolgens de eerste Mazda, die van Katayama-Takechi in vierde stelling op 1 ronde.
![Gunther Huber/Helmut Kelleners - BMW Alpina - BMW 2800 CS](https://www.autosport.be/i/200/upload/dd0fd9ddfbe6943b93d37fe2a58facfd91d4af2d.jpg)
![Een mooie 2de plaats voor de GTAm van Berger-Pinto](https://www.autosport.be/i/200/upload/395213e9094154191ce779547c6be9fd897b77f5.jpg)
Tekst: Alec Lavaerts - Foto's: Alpina
Tweet