van der Horst

24H Spa: ‘Balance of Performance’ blijft zo goed als ongewijzigd

Blancpain Endurance Series
Blancpain Endurance Series
Met de grootste GT3-afspraak van het seizoen vlak voor de deur, lopen de belangen van teams en constructeurs vanzelfsprekend wat hoger op. Het staat buiten kijf dat GT3 één van de, zoniet de grootste succesformule van laatste tien jaren in de autosport mag genoemd worden. Na zeven jaar wikken en wegen lijkt de kunst van het balanceren van de diverse modellen steeds beter te lukken, al blijft de zogeheten ‘Balance of Performance’ soms nog de achilleshiel in het hele verhaal. Vooral in het Audi kamp was er wat gemor waar te nemen na afloop van de meest recente Blancpain race te Paul Ricard, waarbij voornamelijk het gebrek aan topsnelheid de R8 LMS ultra parten lijkt te spelen in de jacht naar de zege.
SRO Motorsports Group
SRO Motorsports Group
Rekening houdende met de resultaten en verzamelde data van de Franse Blancpain Endurance Series manche en de uitstap van de FIA GT Series naar Zandvoort, kwamen SRO en het GT Comité van de FIA uiteindelijk tot de conclusie dat er geen grote ingrepen nodig zijn. De enige wijziging is van toepassing op de Aston Martin V12 Vantage GT3, de Britse GT krijgt vanaf heden een restrictordiameter toebedeeld van 41,5mm (+1,5mm). Daarmee wordt er dus geen gevolg gegeven aan het verzoek van de Audi teams. “Wij proberen ons niet te laten afleiden door de opmerkingen van sommige teams, voor ons tellen alleen de naakte cijfers en data die we binnenkrijgen en zelf verzamelen,” aldus Claude Surmont, technisch afgevaardigde van SRO tijdens de testdag voor de 24 uren van Spa. Globaal genomen wordt er bovendien steeds minder onvrede geuit over de equivalentieformule, een resultaat van het harde een voortdurende werk achter de schermen.
 
Herhalen we nogmaals dat ook dit jaar een rijbeurt maar maximaal 65 minuten mag duren (70 minuten tijdens een safetycar periode), waardoor mogelijke verschillen in verbruik tussen de verschillende wagens wordt uitgevlakt.

Nog eigen aan het 24-uursformaat is de uitzonderlijke dubbele puntentoekenning, verdeeld over drie momenten in de race. Na zes en twaalf uren vallen er telkens 12-9-7-6-...-1 eenheden te verdienen, terwijl aan de finishvlag de normale regeling nog steeds van toepassing is (25-18-15-12-...). Na 1/4 wedstrijd en halfweg zal er dus ongetwijfeld wat harder gereden worden.

Tot slot vermelden we nog de terugkeer van de 'Beker van de Koning', ingevoerd ter beloning van de best vertegenwoordigde constructeur. Per merk scoren de drie beste wagens in PRO, de twee beste in PRO-AM en de beste in de Gentleman Trophy punten voor deze Beker. In 2007 werd deze prijs nog uitgerijkt aan de hand van een uniek aflossingssysteem waarbij deelnemende teams zich moesten inschrijven met drie identieke wagens (zelfde kleuren en wedstrijdnummer) die elkaar uiteindelijk aflosten doorheen een etmaal.


Balance of Performance
Balance of Performance


Foto's: Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Endurance op woensdag 24 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons