Oostenrijk: Russell wint terwijl Verstappen en Norris crashen
In de derde ronde slaagde Hamilton erin om teamgenoot Russell in te halen en de derde plek over te nemen. Russell had al geen DRS meer op Norris, waardoor de inhaalactie vlot verliep in bocht drie. Russell kon hem echter onmiddellijk terug inhalen in de volgende bocht. Ondertussen kregen we nog meer inhaalacties te zien, Sainz slaagde erin om Hamilton in te halen, terwijl Piastri voorbij Perez raakte in ronde zeven.
Na vifjtien ronden reed Verstappen nog steeds aan de leiding, ruim vijf seconden voor Norris en negen seconden voor Russell. Beide Haas-rijders, Daniel Ricciardo (RB), Fernando Alonso (Aston Martin) en Alex Albon (Williams) waren al binnen gekomen voor een vroege eerste pitstop. Zij zaten allemaal vast in een zogenaamde DRS-trein en probeerden een andere strategie uit.
Op het einde van de 21ste ronde kwamen Hamilton en Perez als eerste van de koplopers binnen. Hamilton drifte echter over de witte lijn bij het binnenkomen van de pitlane, en dat leverde hem een straftijd van vijf seconden op. Eén ronde later kwamen Russell en Sainz ook binnen, om te vermijden dat Hamilton via de pitstops een plaas kon goedmaken.
Iedereen in de top tien koos als tweede bandencompound voor de harde band, uitgezonderd Russell die opnieuw met mediums rondtoerde. Het leek Russell geen extra snelheid te geven, hij bleef in z'n eentje op de derde plaats rijden. Een tijdlang kregen we vervolgens geen inhaalacties te zien en was het wachten op de volgende reeks pitstops. En net als die begonnen, slaagde Piastri erin om Hamilton in te halen, allebei op oudere harde banden.
Exact twintig ronden voor het einde van de race kwamen Verstappen en Norris tegelijk binnen, het verschil tussen beiden was ongeveer zeven seconden. Verstappen had een trage stop en z'n voorsprong werd gereduceerd tot net onder de drie seconden. De Nederlander maakte vervolgens een remfout in bocht vier en ging bijna de grindbak in. Het gevolg dat we Verstappen en Norris op minder dan twee seconden van elkaar zagen rijden.
Vanaf ronde 54 reed Norris binnen de seconde van Verstappen waardoor hij ook zijn DRS kon activeren. In de 59ste ronde ging Norris hem voorbij, maar dat deed hij naast baan doordat hij iets te laat remde voor bocht drie. Hij liet Verstappen terug voorbij op het volgende rechte stuk. In de 63ste ronde ging Norris hem opnieuw voorbij en deze keer hield de Brit de wagen volledig op de baan, en ging Verstappen wijd om zo zijn eerste plek terug in te nemen. Eén ronde later kon Norris zijn bolide opnieuw naast die van Verstappen plaatsen, maar beide wagens raakten elkaar omdat Verstappen hem iets te weinig ruimte gaf. Door het contact had Verstappen een lekke band. Hij blokkeerde Norris nog toen die hem wilde inhalen en dwong hem op het gras. Norris haalde de tragere Red Bull uiteindelijk wel in, maar toen bleek hij ook een lekke band te hebben én kreeg hij een straftijd van vijf seconden omdat hij te vaak de baanlimiet niet gerespecteerd had. Beide rijders hinkten dus naar de pits en dat gaf Russell de leiding in de wedstrijd. Verstappen kon sneller de pits bereiken dan Norris.
Amper een ronde later slaagde Piastri erin om Sainz in te halen en P2 over te nemen. Teamgenoot Norris moest ondertussen zijn wagen laten staan in de pits, de McLaren-bolide had te veel schade opgelopen. Door alle brokstukken die de lekke band van Norris' wagen veroorzaakt had, werd de VSC even geactiveerd. Russell reed dus op P1, gevolgd door Piastri, Sainz, Hamilton en Verstappen.
Verstappen kreeg tien seconden straftijd voor het incident met Norris, maar dat maakte niets uit aangezien hij op dat moment al zeventien seconden voorsprong had op P6, in handen van Nico Hülkenberg (Haas). We kregen geen nieuwe inhaalacties meer te zien in de top vijf en Russell won zodoende de GP van Oostenrijk, twee seconden voor Piastri, die op zijn beurt eenzelfde voorsprong had op Sainz. Hamilton finishte als vierde, Verstappen werd als vijfde afgevlagd. Teamgenoot Perez was even zesde in de laatste ronde, maar Hülkenberg kon de Mexicaan opnieuw inhalen en zo de zesde plaats binnenrijven. Perez sloot aan op P7, voor Kevin Magnussen (Haas). Daniel Ricciardo (RB) behaalde twee bruikbare punten met een negende plek terwijl Pierre Gasly (Alpine) de top tien afsloot.
Uitslag Race F1 Grote Prijs van Oostenrijk 2024
# | Rijder | Team | Resultaat |
---|---|---|---|
1. | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:24:22.798 |
2. | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | +1.906s |
3. | Carlos Sainz Jr. | Scuderia Ferrari | +4.533s |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | +23.142s |
5. | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | +37.253s |
6. | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | +54.088s |
7. | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | +54.672s |
8. | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | +60.355s |
9. | Daniel Ricciardo | Visa Cash App RB F1 Team | +61.169s |
10. | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | +61.766s |
11. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | +67.056s |
12. | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | +68.325s |
13. | Lance Stroll | Aston Martin Aramco F1 Team | +1 ronde |
14. | Yuki Tsunoda | Visa Cash App RB F1 Team | +1 ronde |
15. | Alexander Albon | Williams Racing | +1 ronde |
16. | Valtteri Bottas | Stake F1 Team Kick Sauber | +1 ronde |
17. | Zhou Guanyu | Stake F1 Team Kick Sauber | +1 ronde |
18. | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | +1 ronde |
19. | Logan Sargeant | Williams Racing | +2 ronden |
20. | Lando Norris | McLaren F1 Team | +7 ronden |
Tweet