24H Zolder: Nieuwssprokkels in de aanloop naar de eerste actie
![24H Zolder 2019 - Parade](https://www.autosport.be/i/200/galleries/985/b3829cc53ea8adb3c3286e1aaa4db456848b2158.jpg)
![2018 Eleven Sports 24 Hours of Zolder Algemeen podium](https://www.autosport.be/i/200/galleries/868/23ce8a8f71da5560008a264ebc9f7b66707b2119.jpg)
Op de voorlopige deelnemerslijst die we afgelopen week publiceerden zijn nog twee wagens afgevallen, zodat we op dit moment op 41 deelnemers landen. Zowel de Gamsiz by JJ Motorsport BMW M240i Racing Cup #434 (Hakan Sari/Recep Sari) als de Porsche van Team Porsche Eindhoven by DVB Racing (Luc Vanderfeesten/Xavier Maassen) is niet op de afspraak. JJ Motorsport blijft echter opvallen, want het heeft nog drie andere wagens op de deelnemerslijst. Daarmee is het meteen ook het best vertegenwoordigde team in de editie 2019. DVB Racing, in 2018 nog winnaar, daarentegen moet dit jaar vanaf de zijlijn toekijken.
![JJ Motorsport - BMW 325si](https://www.autosport.be/i/200/upload/2b04aa439f17362e7469be64e6fe381b4055eea8.jpg)
Net als bij de recent verreden 24 Hours of Spa, kan een Full Course Yellow-procedure bij de 24 Hours of Zolder ook gevolgd worden door een neutralisatie door de Safety Car, al is dat niet verplicht. De combinatie van de twee methoden zorgt ervoor dat de snelheid op de piste meteen overal omlaag gehaald wordt, waarna aan het einde van de neutralisatie alle wagens oplijnen achter de safety car. Nu hopen dat de Safety Car erin slaagt de juiste leider op te pikken...
Voor het eerst zullen de teammanagers van alle deelnemende wagens beschikken over een radioverbinding met de wedstrijdleiding. Dankzij die werkwijze, die al enkele jaren wordt toegepast in de VW Fun Cup, kan er zeer efficiënt en snel gecommuniceerd worden. Bovendien zal de wedstrijdleiding, net als in bijvoorbeeld het FIA WEC, aftellen zodra een FCY-procedure ten einde komt. Een FYC hoeft overigens niet lang te duren, er zal bijvoorbeeld een FCY-procedure gehanteerd worden om gestrande bolides binnen te slepen.
![VGL Racing - Saker RAPX](https://www.autosport.be/i/200/upload/5c72d3f89c2c8ece0c57975664eca24d1a3a0353.jpg)
Hoewel Circuit Zolder's CEO vijf jaar geleden nog vertelde dat er geen Super Pole zou zijn in de 24 Hours of Zolder, is er net als vorig jaar ook in 2019 een Super Pole-sessie waarin alle deelnemers in actie moeten komen. De reden waarom alle deelnemers in actie komen, is overigens simpel. Indien enkel de top 10 doorstoot naar een Super Pole, kunnen de intrinsiek traagste teams uit die top 10 overwegen om helemaal niet in actie te komen. Achteraan starten in een 40-koppig veld is dan weer andere koek... Toch kan ook die aanpak bij wisselende weersomstandigheden voor verrassingen zorgen.
Tijdens de Super Pole zal er op eenzelfde ogenblik slechts één wagen een snelle ronde afwerken. Het is wel mogelijk dat er meerdere bolides op de piste zijn, als zij bijvoorbeeld een in- of outlap afwerken. Om duidelijk onderscheid te maken tussen de wagen die aan het kwalificeren is en de overige bolides, wordt aan de snelle bolide gevraagd zijn lichten te ontsteken.
VDS Racing Adventures staat exact tien jaar na hun eerste deelname nogmaals aan de start van de 24 Hours of Zolder. In eerste instantie hadden de troepen van de kleinzoon van Graaf Rodolphe van der Straten Ponthoz geen plannen om deel te nemen, tot iemand Raphaël van der Straten er attent op maakte dat deze editie een jubileumjaar zou worden. Precies een decennium na de deelname met de Ford Mustang GT3 (Eric de Doncker/Stéphane Lémeret/Raphaël van der Straten/Maxime Martin) en een GT4-exemplaar van de Mustang (José Close/Christian Deridder/Jérémy Princen/Amaury Heurckmans), staat het VDS-trio Lémeret/van der Straten/Close dus opnieuw aan de start, geflankeerd door Nick Geelen.
![DECA Motorsport - Marc BMW V8](https://www.autosport.be/i/200/upload/62fc61ad3d2aeaa1314fe2631fcee84a582a1f42.jpg)
![Russell Racing by PK Carsport - Norma M20 FC](https://www.autosport.be/i/200/upload/e4f460cb644d0e58f1f9b86434e4580a91b28a83.jpg)
Foto's: Marnik Mouchaers, Martijn Wouters
Tweet