Antwerp Classic Salon 2015 van 6 tot 8 maart
![Antwerp Classic Salon](https://www.autosport.be/i/200/upload/c1d6b0f5921cc56201f1123cd29026ed05df6eba.jpg)
![Antwerp Classic Salon](https://www.autosport.be/i/200/upload/ba8665d4bb0a14c7e58e939955d3c76e3888c950.jpg)
Op vrijdag 6 maart is de beurs open van 14.00 tot 20.00 uur. Op zaterdag 7 maart starten de activiteiten reeds om 9.00 uur tot 18.00. Ook op de slotdag op zaondag 8 maart is de beurs open van 9.00 uur tot 18.00 uur.De beurs omvat vier hallen of meer dan 20.000 m2
![Antwerp Classic Salon](https://www.autosport.be/i/200/upload/aa8b800a965bac446faf766ae8be4dda8395a598.jpg)
Toegangsprijzen: Volwassenen: € 16,00 aan de kassa
Volwassenen: € 14,00 in online voorverkoop
Volwassenen indien lid van de B.F.O.V.: € 14,00 aan de kassa
Volwassenen indien lid van de B.F.O.V.: € 13,00 in online voorverkoop
kinderen tot 10 jaar onder begeleiding van volwassenen: GRATIS
Nationale clubstandprijs
Op zaterdag 7 maart vindt de een beoordeling plaats van alle clubstands door een internationale jury en clubvertegenwoordigers. Hierbij wordt vooral veel aandacht geschonken aan de mooiste en origineelste clubpresentatie en de meest creatieve vormgeving van de clubstands. Voor de mooiste clubstands zullen er geldprijzen ter beschikking worden gesteld ten bedrage van:
eerste prijs: € 1250,00
tweede prijs: € 750,00
derde prijs: € 375,00
De overige deelnemers ontvangen een aandenken aan het 38’ste Antwerp Classic Salon.
Naast deze clubstandprijs organiseren wij in samenwerking met de B.F.O.V. eveneens een “concours d’élégance” waarbij de mooiste wagens op de clubstanden worden gekozen. De prijsuitreiking zal plaatsvinden op zondag 8 maart omstreeks 12.00 uur.
Concours D’élégance - voor de meest exclusieve en originele automobielen
![Antwerp Classic Salon](https://www.autosport.be/i/200/upload/39578e00f683ced6a0de7c4313b54d29a9b912d4.jpg)
van 1885 tot en met 1955
van 1956 tot en met 1975
van 1976 tot en met 1990
Daarenboven kiezen zij ook - over alle bouwjaren heen - "The Best Car of Show".
De prijsuitreiking zal plaatsvinden op zondag 8 maart omstreeks 12.00 uur.
Antwerp Classic Salon
![Antwerp Classic Salon](https://www.autosport.be/i/200/upload/5c66cd68586aafba5a845cf91d421adba79db5e1.jpg)
Terug naar Nieuw
Internationaal bekende restauratiebedrijven demonstreren op het 38’ste Antwerp Classic Salon hun specialisme en informeren bezoekers, handelaars en collectioneurs, hoe professionals “OLDIES” weer in topconditie brengen.
De Schatkamers van de beurs – nieuwe en gebruikte onderdelen
![Antwerp Classic Salon](https://www.autosport.be/i/200/upload/4a7710552cd1f6e47fda2c9f86fcebc0ded484bd.jpg)
Genieten op elk niveau
![Antwerp Classic Salon](https://www.autosport.be/i/200/upload/69079bb5f6faae2934797989fd73ac61d8d2d686.jpg)
Het is genieten op verschillende niveaus. Elk jaar speelt er een merk of model de hoofdrol. Dit jaar is die weggelegd voor “80 Years of Jaguar Racing History” Op de showstand worden unieke wagens getoond uit het roemruchte autosportverleden van dit Britse merk.
Voor meer info: raadpleeg onze website www.antwerpclassicsalon.be
De geschiedenis van Jaguar
![Antwerp Classic Salon](https://www.autosport.be/i/200/upload/fe05bcc8081059ae77e9e7d3ce1a4a14689e9294.jpg)
Tijdens W.O. II lag de fabriek in Coventry helemaal stil en het duurde tot 1948 – met de lancering van de Mark V - alvorens er terug kon geproduceerd worden. Om begrijpelijke redenen werd de naam “SS” (afkorting van Swallow Sidecar) na de oorlog niet meer gebruikt.
De echte doorbraak in de autosport creëerde Jaguar in 1951 met de C-type. De C stond voor “Competition”. De C-type had een lichtgewicht aluminium koetswerk en buizenchassis en gebruikte de techniek van de XK120. Er werden 53 C-types gebouwd. De C-type won in 1951 (met o.a. Stirling Moss) en 1953 de 24 uren van Le Mans.
![Antwerp Classic Salon](https://www.autosport.be/i/200/upload/b2ede14a98dbc28b12668e4c6c0302a7324b80b5.jpg)
Naast de C- en de D-type werd er uiteraard ook uitvoering geracet met de XK120, XK140 en XK150 (Mille Miglia, Targa Florio, Tulpenrally, Alpine Rally). De XK120 was immers de snelste productieauto uit zijn tijd. Het was met deze wagen dat in 1949 het fameuze snelheidsrecord werd gebroken op een stuk pas aangelegde en nog vrije autostrade te Jabbeke bij Brugge. Er werd een snelheid gemeten van 213,393 km/u.
In 1961 was het tijd voor de lancering van de E-type. Voor autosportdoeleinden werden van dit model de Low Drag Coupé en de Lightweight E-type gebouwd. Ze hadden net als de C- en D-type een koetswerk van aluminium en een stalen chassis. Overwinningen werden met deze wagens nooit behaald.
Racepiloten maakten ook gretig gebruik van de meer “burgerlijke” modellen van Jaguar om hiervan een race- of rallywagen te bouwen. De Mark I en Mark II waren dan ook talrijk aanwezig in meerdere rally’s en toerwagenraces op circuit.
![Antwerp Classic Salon - Jaguar XJS Francorchamps 1984](https://www.autosport.be/i/200/upload/80f5e37a9e6cad6b157865dcbdf38520b079eaad.jpg)
In 1982 ging Tom Walkinshaw Racing (TWR) zich met het Jaguar-raceprogramma bezighouden en trad men aan met de XJ-S in het Europese toerwagenkampioenschap.
![Antwerp Classic Salon - Jaguar XJR9 Le Mans 1988](https://www.autosport.be/i/200/upload/f177ef3d8870f100e9e1f9c0a929cd6b33492ee1.jpg)
Begin jaren ’90 bleef het bij Jaguar vrij stil rond inzake races en rally’s. In 1999 besliste Ford – waartoe Jaguar op dat ogenblik behoorde – dat de tijd rijp was voor een deelname aan de Formule 1. Het Stewart Grand Prix team werd omgevormd tot Jaguar Racing. In de periode tussen 2000 en 2004 werden in de Formule 1 echter maar twee podiumplaatsen behaald. Het team werd verkocht aan Red Bull en zou dus verder leven als Red Bull Racing.
Vanaf 2005 is Jaguar officieel niet meer actief in de autosport. Het zijn nu vooral privé-teams die – vooral met de XKR – aantreden in GT-races, zowel in sprints als in uithoudingswedstrijden.
Volgende wagens zullen geëxposeerd worden op de showstand “80 Years of Jaguar Sporting History”
• Jaguar SS100
• Jaguar XK120 (rallyversie)
• Jaguar C-Type
• Jaguar D-Type
• Jaguar E-Type Semi Lightweight
• Jaguar Mark I (Touring Race car)
• Jaguar XJ12C Broadspeed
• Jaguar XJS by TWR (winner 24 uren van Francorchamps 1984)
• Jaguar XJR9 (winner 24 uren van Le Mans)
• Jaguar XJ220
Special guest: Mister Norman Dewis, 94 jaar en een levende legende, voormalig testpiloot bij Jaguar en zijn raceteam, zal aanwezig zijn op het Antwerp Classic Salon op vrijdagmiddag (tijdens de officiële opening) en op zaterdag voormiddag. Het automobiel-CV van Norman Dewis is indrukwekkend. Hij ontwikkelde de Jaguars C-Type en D-Type die Le Mans wonnen, de sportieve XK140 en 150, de berlines 2,4/3,4 en Mark II, evenals de modellen Mark VII en Mark VIIM, de legendarische E-Type (inclusief de E-Type Lightweight), het prototype XJ13 met centrale motor, de berline XJ, de XJ-S en de XJ40.
Tekst & Foto's: Antwerp Classic Salon
Tweet