Autosport.be sprak met Kurt Mollekens, GT-program manager voor Team WRT
![Kurt Mollekens](https://www.autosport.be/i/200/upload/89787d669d0d8b848adac65db85031ac67d5c8d2.jpg)
![Vincent Vosse - Kurt Mollekens](https://www.autosport.be/i/200/upload/8ae08c6e1426fa0bdcd3ff386e87327a6551c926.jpg)
![Wim Everaerts - Team WRT](https://www.autosport.be/i/200/upload/053b8f8a8a562823010c8c16e68592525a87a168.jpg)
![Pierre Dieudonné - Team WRT](https://www.autosport.be/i/200/upload/5c992c5017dd26a98410cf749bef38335525f529.jpg)
Jonas Vanpachtenbeke die WRT destijds in DTM bij Mercedes wegplukte, runt het LMDh-programma alleen en doet dat heel goed. De WEC-kalender is weliswaar veel beperkter met acht wedstrijden en er zijn ook beduidend minder tests dan in Fanatec waar we ook nog eens ca. veertien tests hebben. Ikzelf ben dus veel meer op de hort maar GT-auto's daarentegen zijn veel minder complex. Ons GT-programma runt zich makkelijker maar is veel hectischer gezien het aantal wedstrijden."
![BMW M4 GT3 - Team WRT](https://www.autosport.be/i/200/upload/2a191d7300e6a04cf5a1725e43b0f358795191b1.jpg)
Hoe wordt de Balance of Performance (BoP) eigenlijk bepaald?
![Dries Vanthoor (BMW M4 GT3)](https://www.autosport.be/i/200/upload/56f7f632ebf6efa581019442818f5f45162647df.jpg)
![Charles Weerts - Dries Vanthoor](https://www.autosport.be/i/200/upload/a6c23097aae5ef059053d1158054ad249093e210.jpg)
![BMW M4 GT3 - Team WRT](https://www.autosport.be/i/200/upload/18c325f7c01ca0537f9e55885db667441ab7cfc0.jpg)
Is er technisch een verschil tussen de GT3's in WEC en Fanatec?
![BMW M4 LMGT3](https://www.autosport.be/i/200/upload/a33eb1d48ac3d76ac4ac992c24d1e99b137f2806.jpg)
In Fanatec bepaalt Claude Surmont, technical director bij SRO, de BoP in zijn eentje. De man heeft hierin zoveel ervaring dat ie doorgaans ook vrij juist zit. Die heeft zijn eigen database en ik vermoed dat hij niet veel excel-tableaus of grafieken nodig heeft om de BoP voor een bepaalde omloop vast te leggen. Meestal zit er een verschil van een halve seconde op, wat volstaat. Als je aan het verkeerde eind zit ga je daar als team uiteraard proberen iets aan te doen en zo krijg je in de loop van een meeting effectief kleine aanpassingen qua gewicht en boost. In Brands zijn we het weekend gestart net aan het verkeerde eind van die halve seconde-speling, en ik dacht dat we finaal nog twee tienden in het krijt stonden bij Ferrari en McLaren die me de snelste wagens lijken te zijn.
![Team WRT - BMW M4 LMGT3](https://www.autosport.be/i/200/upload/45301266c8ff5a914dc874b33a4a3e6e13032383.jpg)
Is er voor het team een groot verschil in aanpak tussen sprintraces en endurancewedstrijden?
![Winst in Pitstop Challenge](https://www.autosport.be/i/200/upload/989357c774bdea3d94ef83260b2e5865c1e04333.jpg)
Wat met LMP2 en Intercontinental GT?
![Charles Weerts - Team WRT Oreca 07 LMP2](https://www.autosport.be/i/200/upload/e78db1e185c42be1618dfcb611ccbf51ae4fa055.jpg)
Intercontinental GT Challenge stelt voor ons niet veel meer voor. Er zijn nog slechts vier races: Spa dat sowieso in de GT World-kalender vervat zit, Bathurst begin dit jaar en Indianapolis, want op de Nürburgring rijden we niet. Dat maakt dus eigenlijk twee extra wedstrijden. Bathurst is weliswaar fantastisch, ik snap dat iedereen er wil zijn maar als je de opofferingen ziet die we ons daarvoor moeten getroosten... Het Bathurst-materiaal is minstens tot april onderweg en ondertussen is er WEC in Qatar, werken we in maart een tiental tests af en zijn de andere kampioenschappen begonnen. Je hebt dus bijna een aparte kit nodig voor die twee Intercontinental-meetings want tegen juni moet alles reeds opgestuurd worden naar Indy. Beetje zonde dat je zoveel materiaal moet blokkeren voor twee wedstrijden op een jaar. Wél goed in Intercontinental, een SRO-kampioenschap, is dat men er kalendergewijs voor zorgt dat je met een zelfde kit de vier races kan afwerken. In WEC is dat problematischer want voor acht wedstrijden hebben we drie verschillende kits nodig: een voor Qatar, een voor de Europese races, deze week sturen we een kit uit naar Sao Paulo en kort na Le Mans een andere kit naar Fuji. We hebben zeven auto's in circulatie maar qua kosten wegen niet zozeer de wagens dan wel het materiaal door. Die werkkisten, Snap-on-Tool boxen enz. zijn loodzwaar, dus proberen we die airfreight zoveel mogelijk te vermijden. Logistiek is het een hele puzzel. Ergens moet het mogelijk zijn om een meer werkbare kalender uit te werken.
![BMW Team WRT](https://www.autosport.be/i/200/upload/e94ac82108d88fe2daf0c1e0db28bcdc235613b3.jpg)
![BMW M Hybrid V8 - Team WRT](https://www.autosport.be/i/200/upload/24982da821c3fe2d8e132091332a84b50830c198.jpg)
Een week later gaat het alweer richting Misano voor de GTWC Eu-sprintrace...
Misano is ook een D-track zoals Brands maar bij hoge temperaturen genereert de baan veel grip en hoe meer grip, hoe competitiever wij zijn. Ik verwacht dat we ginds sterker voor de dag zullen komen dan in Brands Hatch maar in sprint zullen wij hoe dan ook nooit dominant zijn. Onze grootste concurrenten zijn twee Mercedessen met sterke line ups: de Boutsen VDS met Gounon en Götz - al hebben die reeds een DNF - en vooral het Winward Racing-duo Lucas Auer-Maro Engel. Ik heb ook veel respect voor Ricardo Feller, wellicht de snelste Audi-piloot, maar die heeft Alex Aka, de zoon van de baas naast zich. Ook bij ons rijdt een zoon-van, met dit verschil dat Charles Weerts ondertussen zowel bij Audi als bij BMW een volwaardige fabriekspiloot is geworden. Eigenlijk merk je overal wel ergens een zwakkere schakel, zij het de line up, de pitstops of teamwerking en daar moeten wij gebruik zien van te maken. Auer en Engel komen als leiders uit het Brands Hatch-weekend, hopen maar dat wij in Misano of Hockenheim ook eens vanop de pole kunnen starten en winnen."
Foto's: Racing International Photography, Hans van Onsem, Georges de Coster & Arne Simons
Tweet