Beide titels voor Belgian Audi Club Team WRT
![Belgian Audi Club Team WRT](https://www.autosport.be/i/200/upload/1aafa050d61ddd9b1fa0fc80d1e713d0214b1ab2.jpg)
![Laurens Vanthoor - Audi R8 GT3 LMS ultra](https://www.autosport.be/i/200/upload/4f5ab5bd2d85eab3ef17430d98742a7179e291d7.jpg)
Vincent Vosse was, uiteraard, een erg tevreden Team Principal na afloop van de race op de Nürburgring: “Het is gewoon fantastisch voor Audi, voor de Belgian Audi Club en voor gans WRT. Ik ben een fiere teambaas en ben erg trots op onze jongens, want ze deden het weekend lang alles perfect. Iedereen deed zijn job uitstekend, iets wat in deze verschrikkelijke weersomstandigheden niet altijd evident was. Wagen #1 kende niet de minste problemen en wagen #3 had op het podium kunnen staan, zonder een alternatorprobleem, veroorzaakt door wat gravel dat was blijven zitten. Ook de #4 toonde trouwens erg mooie dingen, dus ja, ik ben vanavond erg tevreden.”
![Podium BES NÜrburgring](https://www.autosport.be/i/200/upload/1906967e02475dbd4f7b012958bd46a02e4bd9a7.jpg)
Met de twee Pro-wagens van WRT op de eerste startrij kon de race op de Ring niet beter beginnen. Mies zette de snelste tijd op de tabellen voor Basseng, terwijl Audi #4 zich als 34ste kwalificeerde.
De regen viel met bakken uit de lucht en de weersomstandigheden dwongen de racedirectie ertoe de wagens achter de safety-car te laten starten en pas na enkele ronden binnen te roepen. Mies bleef aan de leiding en zou, na door de McLaren van Estre te zijn ingehaald, in het spoor van de leider binnenkomen. Ramos pakte de zaken erg voorzichtig aan en moest al snel een drietal plaatsjes prijsgeven en dit aan enkele piloten die een dubbele stint afwerkten en de omstandigheden al behoorlijk onder de knie hadden.
Wagen #3, met Basseng aan het stuur, verloor bij de start een plaatsje, maar maakte later even een uitstapje waardoor hij terugviel naar P9. Maar tijdens Stipplers eerste stint ging het fout toen de Duitser binnenkwam met een kapotte alternator, het gevolg van wat achtergebleven gravel. Het kostte de wagen 7 ronden en tijdens de tweede deel van de race zou de wagen nog een drive-through aangesmeerd krijgen nadat zijn piloot te snel was gegaan onder « geel ». Toch zou de wagen nog in de top 10 eindigen in de Pro-klasse.
Wagen #4 kende dan weer een eerder rustige zondag en zag in het openingsuur debutant Stéphane Richelmi schitteren. De Monegask vocht zich een weg door het peloton om, ondanks de zware regenval, als 15de de pitlane in te duiken. Blanchemain en Kelders, de twee gentlemen-piloten, deden het op hun beurt prima en Richelmi loodste de wagen uiteindelijk naar een meer dan verdienstelijke elfde plaats in de Pro-Am klasse.
Met twee verse titels op zak en de zege in de Total 24 Uren van Spa is het seizoen al meer dan geslaagd, maar het seizoen is nog niet over… Met Zolder en Baku staan nog twee manches van de Sprint Series op de agenda en ook daar is het laatste woord nog niet gezegd.
Blancpain Endurance Series - Round 5
Nürburgring, Duitsland
20-21 september 2014
Resultaat van de race:
1. Vanthoor-Ramos-Mies (Audi R8 LMS ultra) 158 ronden
2. Buhk-Dusseldorp-Afanasiev (Mercedes SLS) + 57s089
3. Haupt-Al Faisal-Simonsen (Mercedes SLS) + 1m17s232
4. Hassid-Catsburg (BMW Z4) + 1 ronde
5. Soucek-Korjus-Estre (Mc Laren MP4-12C) + 1 ronde
22. Richelmi-Kelders-Blanchemain (Audi R8 LMS ultra) + 6 ronden (11de Pro-Am)
26. Basseng-Nash-Stippler (Audi R8 LMS ultra) + 9 ronden (10de Pro Cup)
Eindklassement Blancpain Endurance Series Drivers PRO Cup:
1. Vanthoor (Audi R8 LMS ultra) 107 punten
2. Meyrick-Kane-Smith (Bentley Continental) 71
3. Sandström-Ortelli-Guilvert (Audi R8 LMS ultra) 67
4. Ramos (Audi R8 LMS ultra) 64
5. Buhk (Mercedes SLS) 64
6. Afanasiev-Dusseldorp (Mercedes SLS) 53
10. Nash-Stippler (Audi R8 LMS ultra) 47
11. Winkelhock-Rast (Audi R8 LMS ultra) 43
Eindklassement Blancpain Endurance Series Teams PRO Cup :
1. Belgian Audi Club Team WRT 122 punten
2. HTP Motorsport 86
3. M-Sport Bentley Saintéloc Racing 85
4. ART Grand Prix 80
5. Saintéloc Racing 75
Belgian Audi Club Team WRTPress
Tweet