van der Horst

Belgian Audi Club Team WRT klaar om Blancpain-titels te verdedigen

cb76eb71be301e9c1d4b3a98e80750638b182842.jpg
Na een zeer succesvol begin van 2013, met een indrukwekkende dubbele zege in de openingsmanche van de FIA GT Series in Nogaro, gaat alle aandacht binnen het Belgian Audi Club Team WRT nu uit naar de Blancpain Endurance Series, het tweede belangrijke programma voor het team dit seizoen. Dit weekend staat namelijk de traditionele seizoenopener op de iconische Autodromo Nazionale van Monza op de agenda. De titelverdediger - het Belgische team was in 2011 en 2012 de beste bij de piloten teams - heeft een duidelijke missie: zijn titel verlengen!
Om dit te bewerkstelligen worden dit jaar drie wagens ingezet voor Ortelli - Vanthoor - Rast, Mayr-Melnhof - Halliday - Frey en Sandström - Stippler - Mies. Naast Nicky Mayr-Melnhof en René Rast die in Nogaro reeds werden ‘gedoopt’, zullen we in Italië kennis kunnen maken met nog twee nieuwe WRT-gezichten: de uit Nieuw-Zeeland afkomstige Matt Halliday en de Zwitserse Rahel Frey, de eerste vrouw die voor Team WRT zal uitkomen op dit niveau.
 
435c206ab3b3b2abf523fc45739ffe9faa53df6d.jpg
Er wordt binnen het Belgian Audi Club Team WRT met veel spanning uitgekeken naar de start van het Blancpain seizoen, al is het maar omwille van het feit dat de ploeg er zijn grootste successen heeft behaald, maar ook omdat iedereen goed beseft dat drie maal na elkaar de beste zijn een niet zo voor de hand liggende opdracht is. “Dat geldt voor om het even welke sport”, aldus Team Principal Vincent Vosse. “De top bereiken is moeilijk, er blijven is nog moelijker. En toch blijft dit ons doel, zeker na verschillende maanden te hebben moeten wachten op de definitieve bevestiging van de Pilotentitel 2012. Dit seizoen wordt het nog boeiender, met tal van goede wagens, teams en piloten, maar we zijn er helemaal klaar voor. De ingenieurs bij Audi hebben de Audi R8 LMS nog beter gemaakt en we bschikken over een fantastische line-up van piloten. Ik ben verheugd Matt en Rahel te mogen verwelkomen, en als zij het even goed doen als Nicky en René in Nogaro, dan staan er ons nog mooie momenten te wachten. In de Blancpain staat er dit jaar een race minder op het programma, vijf in plaats van zes, wat wil zeggen dat iemand die kampioen wil worden maar best geen nulscore laat optekenen. Daarom wordt het vooral een kwestie van het vinden van de perfecte balans tussen prestaties en strategie, agressiviteit en oplettendheid en bovendien trachten te proberen onnodige druk te vermijden.”
 
2e817786c3c74ca17338ffc56551cc5551c6bf9a.jpg
Uiteindelijk is het slechts begin deze week dat het Belgian Audi Club Team WRT zekerheid kreeg omtrent de configuratie van de Audi R8 LMS ultra voor 2013. Sportief directeur Pierre Dieudonné licht toe: “Bij Audi heeft men tijdens de wintermaanden hard gewerkt aan een aantal zaken, zoals de ophanging, aërodynamica, enz... De homologatie van 2013-kit door de FIA was pas enkele dagen geleden rond en we weten nu precies welke elementen van de nieuwe kit groen licht kregen. Dat wil ook zeggen dat we pas een paar uur geleden hebben vernomen welke ‘Balance of Performance’ zal worden toegepast in Monza. De ‘Autodromo’ is nooit het meest ideale circuit geweest voor de R8 maar ik ben er zeker van dat het harde werk tijdens de winter nu al zijn vruchten zal afwerpen.”
 
En toch zal er het technisch aspect misschien niet de grootste uitdaging vormen. Met 61 (!) aangekondigde wagens, zal het behoorlijk druk worden op de piste. “Opnieuw een bewijs dat de serie succesvol is en dat Stéphane Ratel en zijn ploeg bij SRO schitterend werk leveren”, aldus Vosse, “maar gemakkelijker wordt het voor onze piloten geenszins.”
 
f92b0118469579eb62efa697e6ea3152625f1607.jpg
Op de vraag welke rol het drukke verkeer kan hebben, antwoordt de meest ervaren WRT-piloot, Stéphane Ortelli eerder rustig: “Ik ga niet gaan beweren dat dit onbelangrijk is, maar van alle circuits is Monza wellicht wel hetgene waar je hier het best kan mee omgaan”, stelt de Monegask iedereen gerust. “De lange rechte stukken en het verschil van prestaties zullen ervoor zorgen dat het peloton snel zal worden uitgerekt. Dankzij die rechte stukken is ook de zichtbaarheid erg goed en op uitzondering van de Lesmobochten zijn er geen blinde plekken en kan je dus goed de positie en het rijgedrag van de anderen inschatten. Bovendien kan je in Monza op bepaalde plaatsen laat in de remmen gaan, wat ook kan helpen en tot slot is inhalen er helemaal geen probleem. Rekening houdend met al deze dingen durf ik te zeggen dat Monza wellicht de beste plaats is om 61 wagens te laten racen... Ok, met het verkeer zal rekening moeten worden gehouden maar het zou toch geen te groot probleem mogen zijn.”
 
Team WRT wordt in Monza trouwens niet de enige die de kleuren van de Belgian Audi Club verdedigt. Ook andere Clubleden kruipen er achter het stuur van een Audi R8 LMS ultra. Zo komen Anthony Kumpen en Enzo Ide uit voor Phoenix Racing en deelt Ronnie Latinne het stuur van een Saintéloc Audi met de Fransen David Halliday en Romain Monti. Zij komen uit in de Pro-Am.
 
Het format van de Blancpainweekends is niet veranderd en dus staan zaterdag de vrije trainingen op de agenda, de kwalificaties op zondagochtend en de race over drie uren iets later om 14:15u. 
 
Belgian Audi Club Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Endurance op donderdag 11 april 2013.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons