van der Horst

Citroën Racing-patron Yves Matton over de Condroz, WTCC en Neuville

9079b68800d2d2abfd5f86a28a18e40b2f328ad0.jpg
De komst van Sebastien Loeb naar de 40ste editie van de Condroz Rally is voor veel Belgische rallyfans een unieke gelegenheid om de negenvoudige rallywereldkampioen live aan het werk te zien. Na de eerste show-KP van Ben- Ahin op vrijdag gaat de man uit de Elzas,geflankeerd door diens vrouw Severine, zoals verwacht meteen aan de leiding. Loeb's (ex)werkgever en initiatiefnemer van dit opzet, Yves Matton, geflankeerd door Daniel Elena,staat na dik tien kilometer achtste op dik 15 seconden van zijn copain. Matton beperkt zich echter niet tot de rally zelf maar neemt rallylegende Loeb deze week ook enkele dagen op sleeptouw doorheen de streek waar hij zelf opgroeide. Kwestie om hen van de typische sfeer rond deze populaire rally te laten proeven. Een druk programma dat er de baas van Citroën Racing niet van weerhield snel wat vragen te beantwoorden.

560472169f3902a38f47c2e37bf86db2e4d70a66.jpg
Yves Matton en de Condroz Rally, da's al een oud verhaal...

"Ik ben als het ware vergroeid met deze rally. Mijn eerste herinnering eraan dateert van ca. 1977. In 1986 nam ik voor het eerst zelf deel. Mijn ouders waren niet bepaald autosportminded en aanvankelijk bleef mijn rallyactiviteit dan ook beperkt tot de Condroz. Dit moet mijn twaalfde deelname zijn, met tot dusver een vijfde plaats als beste resultaat."

Hoe en wanneer is het idee gegroeid om Loeb hier te laten rijden?

"Het moet half september zijn geweest tijdens de familiedag die we bij Citroën Racing organiseren. Het is belangrijk dat de familieleden van onze medewerkers, die zich ten koste van hun gezinsleven zoveel opofferingen getroosten, zich betrokken voelen en zo beter de mateloze inzet van hun naasten voor het team snappen. Met de hulp van vrienden uit de streek, van de Motorclub de Huy hebben we het opzet kunnen concretiseren. Via enkele mensen in het team had Seb al van de ambiance rond de Condroz gehoord en het vergde me dan ook niet veel overtuigingskracht om hem tot deelname te bewegen. Dit is louter voor het amusement, om een leuk weekend te beleven,rallyrijden is voor Seb voortaan een hobby. Geen mens echter die het hem kwalijk zal nemen wanneer hij hier iedereen naar huis rijdt. Hij zal zich amuseren op zijn niveau en wij ... op het onze! (lacht). Door hem in de streek rond te leiden wil ik hem de Belgische autosport van binnenuit laten beleven, en ja, daar horen ook onze 'echte' frieten bij: tweemaal bakken in rundsvet dus! (lacht)

In 2014 betwist Citroën naast het WRC voortaan ook het WTCC. Dat wordt voor jou persoonlijk wel een erg druk programma...

"Klopt, bovendien laten de kalenders van beide kampioenschappen zich niet optimaal op elkaar instellen. Aangezien ik in WTCC nog alles te leren heb denk ik dat ik het volledige kampioenschap zal volgen; ik wil de serie zo snel mogelijk onder de knie krijgen. Daarnaast pik ik wellicht vijf à zes WRC-manches mee. Binnen het team zal ik voor elke serie een projectleider aanstellen en op drie,vier posten sleutelfiguren aanwerven. Eén daarvan hebben we met Yvan Muller al gevonden! We zoeken ook nog een exploitatie-ingenieur; niet zo makkelijk te vinden want het WTCC is doorgaans op Britse leest geschoeid en we mikken naar de communicatie binnen ons team toe eerder op een franstalige ingenieur."

9c9c7c854504b7926e5209598ef2f3fe3a1fa013.jpg
Robert Kubica zou mogelijk enkele WTCC-wedstrijden betwisten. Impliceert dit dat Citroën mogelijk een vierde C-Elysée inzet en wie staat er op de shortlist voor de derde wagen?

"Momenteel is er met betrekking tot Kubica nog geen beslissing genomen. In voorkomend geval zouden we daarvoor één van onze testwagens kunnen gebruiken. Maar da's voor later, nu zijn we op zoek naar een piloot voor de derde auto. Tot dusver hebben we twee kandidaten getest: Jose Maria Lopez en een Chinese rijder. Ik kan niet zeggen hoeveel mensen we precies gaan testen. We werken momenteel aan het profiel waaraan de ideale kandidaat moet voldoen. Daarbij kampen we nog met enkele onbekenden, zoals de vraag  of rijders die uit de eenzitterij komen kompetitief zijn met dit type van wagen. Daarop hebben we binnenkort het antwoord waarna we onze lijst tot één naam zullen kunnen terugbrengen. We zetten het testwerk verder à rato van één kandidaat per maand. Daarbij hebben we er alle belang bij zoveel mogelijk op WTCC-omlopen te gaan testen want eenmaal het seizoen van start is gegaan is zulks niet meer mogelijk. Het winterweer riskeert evenwel binnenkort spelbreker te worden. Onder bepaalde temperaturen kan je de auto niet meer exploiteren zoals het hoort. Mogelijk proberen we het in Spanje of Portugal. Vast staat dat we in januari in Abu Dhabi, onze partner in het WRC, gaan testen. Ook over eventueel sponsorship in het WTCC wordt er gepraat."

Je hebt vijf namen op jouw WRC-shortlist staan, ga je nog praten met Thierry Neuville?

Neen, dat heeft geen enkele zin nu hij ons liet weten niet geïnteresseerd te zijn in ons voorstel. Jammer toch wel want zijn profiel beantwoordde aan onze objectieven en ik denk dat we samen iets tofs hadden kunnen opbouwen. Als je het mij vraagt was Citroën of Ford voor hem de beste keuze want hij moet volgend jaar ten alle prijze rally's zien te winnen. Slaagt hij daar in dan gaan in 2015 alle deuren voor hem open."

Foto's: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Varia op zaterdag 2 november 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rallye du Condroz.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons