Condroz: Nabeschouwing van BMA Autosport
Grégoire Munster leefde ambitieus naar de Condroz rally toe, een wedstrijd waar hij zeer weinig ervaring had. Een kapotte en geblokkeerde velg op zaterdagavond sloeg hem terug naar de 22e plaats. Op karakter, en met een pak ervaring in de rugzak, haalde Grégoire Munster zondagnamiddag uiteindelijk de finish als 12e. “De 12e plaats is niet het resultaat dat we vooraf beoogden. Maar een resultaat is meer dan een cijfer. In zeer moeilijke omstandigheden hebben we een pak ervaring én bruikbare data opgedaan met het oog op het toekomst. Op zoek gaan naar de ideale afstelling en met de juisten banden de weg op gaan was soms een uitdaging en lukte de ene keer al beter dan de andere keer. Het was bij momenten moeilijk om na een fout opnieuw met vertrouwen achter het stuur te kruipen. Maar op het einde van de rit kan ik leven met dit resultaat.”
Charles Munster debuteerde in de Condroz met de Opel Adam R2. Vooraf hoopte hij stiekem om net zoals in de rally’s Omloop van Vlaanderen en de East Belgium bij de Junioren op het podium te klimmen. “Het is jammer dat ik die ambitie uiteindelijk niet heb kunnen waarmaken. Een slipper in de voorlaatste klassementsrit en een beschadigde schokdemper beslisten er anders over. Tot dan toe ging het echt heel goed, reden we goede tijden en bleven we in het spoor van de rijders voor ons. De Opel Adam R2 is een totaal andere wagen vergeleken met de Cupversie die ik in de vorige rally’s bestuurde. Vele andere rijders zullen het beamen dat dit een zeer zware editie van de Condroz was. Eentje waar het tot één klassementsrit van het einde verliep zoals ik dat wou. Uiteindelijk ben ik toch tevreden dat ik aan de finish sta.”
Nadat hij eerder dit jaar in de rally van Wallonië debuteerde met de VW Polo R5 en in de Sezoensrally nipt naast een plaats in de top 10 pakte eindigde Henri Schmelcher in een doorweekte rally van de Condroz als 27e. “Jammer van die twee lekke banden op zaterdag. Tot twee keer toe reed ik op dezelfde plaats lek. Voor het overige heb ik me uitstekend geamuseerd. Hoe harder je met de wagen rijdt, hoe beter hij wordt. Je moet niet teveel taffelen, gewoon door blijven rijden. Met twee testdagen en twee wedstrijddagen heb ik me deze week heel goed geamuseerd. Ik hoop volgend jaar nog eens met deze wagen te kunnen rijden.”
Acht maanden nadat hij eerder dit jaar had deelgenomen aan de Legend Boucles de Spa verscheen André Lausberg aan de start samen met zijn zoon Guillaume Lausberg. Na een eerder voorzichtige start groeide het duo in de wedstrijd en lukten ze op zondag één snelste tijd evenals een tweede tijd, in dezelfde proef die ze eerder wonnen. “Die klassementsrit was er eentje met heel veel modder. We voelden er ons helemaal in onze sas. Dit was onze eerste wedstrijd met de nieuwe Porsche. Een wagen die vanuit het atelier meteen het veld in moest en er vanaf de eerste tot en met de laatste meter staat is groots! In het begin moesten we wat wennen aan de nieuwe wagen. De afstellingen waren nieuw, anders zeg maar en de omstandigheden waarin we moesten rijden waren nu niet meteen de makkelijkste ooit. Op zaterdag hadden we onszelf wat tijd gegeven om erin te komen. Zondag ging het uitstekend en hebben we écht heel goed gereden. Mede dankzij BMA die ons een perfecte wagen afleverde.”
Persbericht BMA Autosport
Tweet