van der Horst

DTM zet in op elektrische racerij

DTM Electric demonstratiewagen
DTM Electric demonstratiewagen
Samen met de presentatie voor de new look DTM in 2021 op basis van GT3-bolides, heeft ITR-baas Gerhard Berger eveneens de plannen voor een toekomstig kampioenschap met 100 procent elektrisch aangedreven bolides onthuld. Bij de seizoensfinale op de Hockenheimring dit weekend moet er al een vroeg prototype, een demo-wagen, rijden, die dan in de loop van volgend jaar doorontwikkeld zal worden. De E-car beschikt over een aandrijving die het equivalent van ca 1000 pk moet leveren in races van een halfuur, met verplichte pitstop.
DTM Electric demonstratiewagen
DTM Electric demonstratiewagen
De DTM Electric zal in geen geval, op korte termijn, de DTM vervangen. Het wordt een nieuwe tak onder de DTM-vlag, die naast de eigenlijke DTM ook de DTM Trophy, DTM Classic en de DTM Esports zal omvatten. De uiteindelijke bedoeling is dat elektrische productiewagens de handschoen zullen opnemen, naar het voorbeeld van de DTM vroeger. Na de aankondiging vorig jaar, zijn er ook nog altijd plannen om tijdens de verplichte pitstop een geautomatiseerde batterijwissel door te voeren, maar een zekerheid is dat element nog niet.

Daniel Abt - Audi Sport ABT Schaeffler
Daniel Abt - Audi Sport ABT Schaeffler
Voor de oprichting van de DTM Electric werkt ITR samen met Schaeffler, dat onder andere in de Formule E heel wat ervaring heeft opgedaan. Vanwege de nauwe banden tussen Schaeffler en Abt, mag het niet verbazen dat ook Audi-banneling Daniel Abt betrokken is bij de ontwikkeling van de nieuwe elektrische DTM-wagen en er dit weekend op de Hockenheimring mee in actie zal komen. Voormalig DTM-kampioenen Hans-Joachim Stuck en Timo Scheider alsook Sophia Flörsch - voor altijd gelinkt aan Macau na haar horrorcrash daar twee jaar geleden - zullen de E-Car dit weekend eveneens de sporen geven.
 



Foto's: DTM & Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Deutsche Tourenwagen Masters op vrijdag 6 november 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons