Kortnieuws voor aanvang drie laatste Grote Prijzen van 2014
Uit het expertonderzoek (met onder andere Ross Brawn en Stefano Domenicali) naar de zware crash van Jules Bianchi is een eerste opvallend feit naar boven gekomen. Mogelijk zouden namelijk de remmen van de Marussia het begeven hebben. Vanaf dit seizoen worden de achterste remmen elektronisch gestuurd ten voordele van de hybride systemen zodat deze de (kinetische) energie kunnen recupereren. Volgens getuigen zouden er geen enkel remspoor te vinden zijn op de baan vóór dat Bianchi hem verlaat. Mogelijk zou ploegmakker Max Chilton hetzelfde probleem hebben ondervonden in Sotchi...
Het scheelde niet veel of Force India had hetzelfde lot moeten ondergaan als Caterham en Marussia. Het Indische team van Vijay Mallya had nog achterstallige betalingen bij Mercedes voor het leveren van motoren én versnellingsbakken. Indien er niet snel betaald werd, dreigde Mercedes ermee om de stekker eruit te trekken voor de wedstrijd in Austin van komend weekeinde. Gelukkig voor de F1 kon Force India toch de noodzakelijke 11,3 miljoen euro vinden. Het team knokt nog voor de vijfde plaats bij de constructeurs tegen McLaren, een verschil van naar verluidt drie miljoen euro met de zesde plaats.
Volgens ex-FIA-president Max Mosley zat het (bijna-)faillissement van Caterham en Marussia eraan te komen. Volgens de Brit is "de competitie oneerlijk geworden" en "hebben de grote teams veel, veel meer geld dan teams als Caterham of Marussia." De verschillen die er altijd geweest zijn in de sport zijn volgens Mosley de laatste jaren helemaal scheef getrokken. Dit wordt mede veroorzaakt door de hybride V6-motoren van dit jaar. Die zijn dubbel zo duur als de oude V8. Als er geen budgettaire plafonds komen, vreest hij dat nog meer teams zullen verdwijnen. Een derde wagen per team is voor Mosley geen oplossing. "Er is geen nood aan een derde wagen, maar wel aan tien tot twaalf teams en een zodanig reglement dat iemand die onderaan de ladder begint, met de juiste mensen in staat is om op te klimmen." Nog volgens Mosley zouden de inkomsten uit de TV-rechten gelijk verdeeld moeten worden. Eerder dit jaar hadden kleinere teams in de F1 al een brief gestuurd naar huidig FIA-voorzitter Jean Todt om hem te briefen over de details van de zware kostenlast.
Met Caterham en Marussia op de rand van de afgrond en financiële onduidelijkheden bij Force India, Sauber en Lotus, beginnen de topteams de mogelijkheid van een derde wagen te analyseren. Drie teams zijn hiervoor benaderd door Bernie Ecclestone. Red Bull Racing is voorstander. Helmut Marko: "We hebben de capaciteiten en het zou ons luxeprobleem oplossen van te veel goede rijders en te weinig zitjes in F1". Ferrari heeft zich altijd voorstander getoond van een derde wagen. McLaren twijfelt en stelt zich de vraag wie die derde wagen zal betalen? Het team of Ecclestone? Het is overigens de FIA zelf die (bij een laag deelnemersaantal zoals nu) een derde wagen kan opleggen aan (bepaalde) teams als ze dat wil, maar de internationale automobielfederatie zou die beslissingsmacht dit jaar niet meer gebruiken.
Rubens Barrichello is de laan uitgestuurd bij TV Globo. De Braziliaanse voormalig Formule 1 piloot, die overigens naar eigen zeggen geen enkele kans zou laten liggen om terug te keren, werkte als commentator voor de zender uit hetzelfde land. Het contract tussen beide partijen is afgelopen en wordt niet verlengd wegens relationele problemen. Zo zou Barrichello het er moeilijk mee hebben gehad dat hij op de vingers werd getikt om "Red Bull" uit te spreken in plaats van "RBR'", de afkorting voor Red Bull Racing. Hoofdreden is echter dat Barrichello regelmatig zijn diensten aanbood aan verschillende teams, waaronder Mercedes en Sauber, tijdens zijn werk.
Foto's: Audi, Racing International Photography, Force India, Georges De Coster
Tweet