Spanje: Voorbeschouwing: Kan Mercedes voorsprong handhaven op Europese continent?
De set-up is tevens van vitaal belang om de slijtage van de banden binnen de perken te houden. Sommige bochten vergen namelijk veel van het rubber en vooral in de laatste sector kan de temperatuur van de banden gevoelig oplopen. Omdat het circuit zo veeleisend is voor de banden brengt Pirelli de medium en de harde compounds mee. De Italianen zijn er van overtuigd dat men ditmaal driestoppers zal zien tijdens de race, daar waar in het verleden meer stops vaak de goede keuze bleken.
Ondanks de grote impact van bandenslijtage, bleek de afgelopen seizoenen inhalen een moeilijk karwei op het Spaanse tracé. De eerste bocht, volgend op een zware remzone na een DRS-zone, lijkt de meest aangewezen locatie voor inhaalbewegingen, al biedt bocht 10 net na de tweede DRS-zone eveneens perspectieven. Historisch gezien wint overigens bijna altijd de polesitter, al was Fernando Alonso vorig jaar een uitzondering toen hij vanop P5 gestart aan de haal ging met de zege. Genomen over de laatste tien jaar is er ongeveer een kans van 1 op 3 dat we de safety car tijdens de GP aan het werk zien.
Na de Grand Prix is er overigens opnieuw een testsessie voorzien, de tweede van de testritten gedurende het seizoen. Voor de teams is het circuit van Catalunya interessant omdat veel aspecten van de wagens aan bod komen en de verschillende sectoren op het circuit danig verschillen qua typering. Nog interessant voor de teams is dat de hoofdkwartieren een pak dichter bij zijn; binnen 12 tot 24 uur kunnen nieuwe onderdelen arriveren vanuit de fabriek. Dit betekent ook dat we voor het eerst dit seizoen de grote trucks en motorhomes zullen terugzien in de paddock, iets wat ontbrak tijdens de overzeese GP's. Bovendien betekent de terugkeer naar Europa dat de races (en kwalificaties) weer gewoon op het normale tijdstip van 14u te volgen zijn.
Foto's: Georges De Coster, Racing International Photography
Tweet