van der Horst

FIA wil eengemaakte formulewagen opstapklasse invoeren

Formula Renault 1.6
Formula Renault 1.6
Het is moeilijk voor jonge piloten die uit de karting kampioenschappen komen en willen overstappen naar de autosport om de juiste opstapklasse te kiezen. De laatste jaren heerst er een wildgroei aan nationale en internationale formulewagen-kampioenschappen met dikwijls als gevolg zwakke startvelden of financiële problemen voor menige klasse. Tijdens de vergadering van de World Motor Sport Council verleden week in Genève werd dan ook beslist om een standaard technisch en sportief reglement op te stellen voor een uniforme instapklasse, Formula 4 genoemd.
Met de creatie deze winter van het NEC Formule Renault 1.6 kampioenschap ontstond er alweer een nieuwe formulewagen-opstapklasse in West-Europa en dreigen niet alleen de rijders, maar ook de toeschouwers het Noorden kwijt te raken tussen al die verschillende klasses met hun specifieke reglementen. Temeer daar de wagen die gebruikt wordt in het NEC FR 1.6, op een 20 PK sterkere motor en schakelpeddels aan het stuur na, identiek is aan de wagen die in Frankrijk gebruikt wordt onder de naam Formule 4. Daar komt bij dat in Engeland MotorSport Vision van Jonathan Palmer dit jaar een nieuwe klasse opstart, genaamd Formula 4. Alleen, deze wagen heeft niets te maken met de Franse Formule 4 en wordt aangedreven door een 2 liter Ford Duratec motor.

De FIA vindt nu dat het tijd wordt om orde op zaken te stellen en de World Motor Sport Council heeft dan ook besloten om een standaard technisch en sportief reglement te ontwerpen voor de klasse onder de Formule 3, Formula 4 genaamd. Deze reglementen zouden al volgend jaar in voege kunnen komen en moeten dan van de Formule 4 de eerste logische opstap op de weg naar de Formule 1 maken.

Foto: DVB Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Circuit Internationaal op dinsdag 12 maart 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons