Formule 1: FIA onthult oorzaak van vlammenzee bij crash Grosjean
"De wagen liep enorme schade op tijdens de impact waarbij het motorblok gescheiden werd van de overlevingscel. De brandstoftank aan de linkerkant van het chassis was losgeraakt en de koppeling van de brandstoftoevoer was losgerukt uit de veiligheidszone van de brandstoftank. Beiden zorgden ervoor dat er brandstof uit de tank kon ontsnappen," staat er te lezen in het verslag van de FIA.
De veiligheidsuitrusting van de rijder, inclusief helm, HANS-systeem, overlevingscel, stoel, hoofdsteun en Halo, hebben hun job gedaan tijdens de impact van 67G aan 192 km/u. Ook de ERS-batterij was aanzienlijk beschadigd. Sommige stukken bleven dicht bij het motorblok, andere onderdelen ervan bleven aan de overlevingscel hangen. Het vuur ontstond tijdens de laatste ogenblikken van de impact, beginnend aan de achterkant van de overlevingscel en het ontwikkelde zich vervolgens verder richting de rijder.
In het verslag staat ook te lezen dat Grosjean 27 seconden in de vlammenzee is gebleven. Cruciaal volgens hen is de nieuwe overall die in 2020 werd ingevoerd, want deze heeft goed z'n werk gedaan. De FIA zal nu ook nagaan of de handschoenen nog verder kunnen verbeterd worden gezien de brandwonden aan Grosjeans handen.
"Als gevolg van deze crash, en achttien andere incidenten in 2020 uit verschillende kampioenschappen die de FIA bestudeerd heeft, werd een lijst van aanbevelingen gepubliceerd om de veiligheid te vergroten, zeker om een herhaling van dergelijke vlammenzee te vermijden." Het merendeel van de aanbevelingen focust zich op het ontwerp van de bolide, zoals een nieuw design van de brandstofleidingen en koppelingen in de brandstoftoevoer zodat deze bij een crash in de toekomst niet kunnen loskomen.
De FIA zal ook de openingen tussen de verschillende lagen van de vangrails herbekijken en de marshalls nog beter opleiden om vuur sneller te kunnen bestrijden. Daarnaast zal ook bekeken worden of de vizieren van de helmen verder kunnen verbeterd worden aangezien Grosjean aangegeven had dat hij quasi niets meer kon zien.
FIA-president Jean Todt sloot het rapport af met te zeggen dat er "belangrijke lessen getrokken werden uit het onderzoek en dat ze er alles zullen aan doen om de veiligheid verder te verbeteren in de Formule 1 en motorsport overal ter wereld."
Foto's: RIP & ABB Formula E
Tweet