Formule 1 jaaroverzicht 2014 - Mercedes neemt de fakkel over van Red Bull Racing
Na een derde zege voor Rosberg in Oostenrijk kreeg ook de Duitser te kampen met mechanische pech in de daaropvolgende Grote Prijs in Silverstone. Hamilton pakte daar tot groot genoegen van zijn thuispubliek de zege, iets wat Rosberg twee weken later ook deed in zijn thuisrace, al dan niet geholpen door de crash van Hamilton tijdens de kwalificatie. In Hongarije waren de weergoden Ricciardo dan weer goedgezind, hij pakte zijn tweede zege in een race waarin Hamilton de teamorders van Mercedes negeerde om Rosberg, die op een andere strategie zat, voorbij te laten.
Waren er toen al spanningen in de relatie tussen de twee protagonisten voor de wereldtitel, dan zou de daaropvolgende race op onze eigen omloop van Spa-Francorchamps zeker geen verbetering brengen. Na slechts enkele ronden waagde Rosberg een inhaalpoging in Combes, zijn manoeuvre zorgde echter voor een lekke band bij Hamilton, schade aan zijn eigen voorvleugel en heel wat kopzorgen bij de teamleiding. Gevolg was wel dat Ricciardo opnieuw aan het feest ging, Rosberg kon nog terugvechten naar de tweede plaats, maar Hamilton verliet ons land puntenloos.
De Brit vocht echter terug en pakte daarna liefst vijf zeges op een rij, in Singapore kreeg Rosberg opnieuw af te rekenen met mechanische pech. De Duitser toonde zich nog wel de beste in de voorlaatste race in Brazilië, waardoor de strijd voor de titel diende beslecht te worden tijdens de seizoensafsluiter in Abu Dhabi, voor de gelegenheid een race waarin dubbele punten te verdienen waren. Rosberg's kansen waren echter klein, en kampend met een ERS-probleem halverwege de race reed zijn teamgenoot Hamilton naar zijn tweede wereldtitel, na zijn succes in 2008.
Naast de strijd om de wereldtitel was 2014 natuurlijk ook de start van een nieuw technologisch tijdperk. De 2.4 liter V8 motoren werden vervangen door 1.6 liter V6 turbomotoren. Het maximaal verbruik werd met 100 kg per wedstrijd verminderd ten aanzien van 2013 en dat in combinatie met het ERS-systeem maakte de wagens ecologischer en relevanter voor de ontwikkeling van technologie voor uw en mijn wagen. Door de complexiteit van de nieuwe technologiën werden er talloze problemen verwacht met de betrouwbaarheid, maar die viel al bij al nog mee. In de eerste GP kwam meer dan de helft van de wagens over de eindmeet.
De dominantie van Mercedes beperkte zich niet tot hun eigen team, alle teams met dezelfde motor plukten de vruchten van de Duitse krachtbron die naar schatting maar liefst 80 pk meer ontwikkelde dan die van Renault of Ferrari. Vooral Williams maakte een enorme sprong. Onder de leiding van de ervaren Pat Symonds brachten Felipe Massa en Valtteri Bottas Williams naar de derde plaats in de WK voor constructeurs, de hoogste positie sinds 2003. Beide rijders behaalden verschillende podia en Massa pakte op de Red Bull Ring de enige niet-Mercedes pole van het jaar, ook al was het dan nog wel met een Mercedes-motor.
Sebastian Vettel kende een rampzalig jaar maar Daniel Ricciardo redde zoals eerder aangehaald meer dan de eer van Red Bull Racing. Dat was niet geval bij Ferrari dat voor het eerst sinds 1993 geen enkele wedstrijd kon winnen. Fernando Alonso deed eens te meer zijn uiterste best, maar na vijf vruchteloze jaren bij Ferrari heeft de Spanjaard er genoeg van. Kimi Raikkonen mag ondanks zijn verschrikkelijk jaar blijven en dat moet zowat de enige zijn bij het Italiaanse team. Stefano Domenicali werd in april vervangen door Marco Mattiaci die op zijn beurt later werd vervangen door Maurizio Arrivabene. Hogerop werd zelfs Luca di Montezemolo vervangen door Sergio Marchionne. 2014 is duidelijk niet goed verteerd in Maranello.
Ook voor enkele andere teams ging het van kwaad naar erger. Marussia en Caterham moesten enkele GP's aan zich laten voorbijgaan en stevenen af op een stille dood. Ook bij Sauber zijn er overigens tekenen van financiële problemen, iets wat eens te meer naar boven komt met het contractreren van Felipe Nasr en Marcus Ericsson, beide rijders die enige financiële slagkracht om de arm hebben. Ook Sahara Force India gaf al aan te eisen dat de TV-gelden iets anders verdeeld worden in de toekomst en dat heeft alles te maken met de ondertussen niet zo rooskleurige financiële positie van het team. Is dit de keerzijde van de technologische vernieuwing in de F1 of kan er een oplossing onderhandeld worden waardoor ook kleinere, privé-, teams nog een plaats hebben in de F1?
Foto's: Georges De Coster - Racing International Photography
Tweet