Gérard Neveu over het Super Season en de toekomst van het FIA WEC
![Gérard Neveu](https://www.autosport.be/i/200/upload/c49d47c5bae688332c93d06d14b7ce4f6a9ea61d.jpg)
![Gérard Neveu](https://www.autosport.be/i/200/upload/21e9d8b8cd8629e4d63256c86b3ab3717e02651d.jpg)
De volgende stap was dan de internationale autosport.
Klopt, zo heb ik de functie van koersdirecteur ook uitgeoefend voor de FIA, zelfs tijdens de 24 Uren van Spa en dit drie jaar op rij. Zo ben ik op een bepaald moment gecontacteerd door de ACO voor de Intercontinental Le Mans Cup te doen, en later de ELMS. Pas op, ik had daarvoor ook al een goed contact met de endurance racerij. De beste klanten van het circuit Paul Ricard tijdens de wintermaanden zijn de endurance teams. De lange rechte lijn van Mistral biedt immers de beste voorbereiding voor Le Mans.
Wat ging er door u heen na het vertrek van Porsche uit het FIA WEC, nadat een seizoen eerder ook Audi al was afgehaakt?
![Gérard Neveu bij de persvoorstelling van de WEC 6 Hours of Spa](https://www.autosport.be/i/200/upload/3e1a224c1015d91ffcca053d69ea760f34cec1fe.jpg)
Afgelopen augustus was wel veel zwaarder dan anders, we hebben hard gewerkt aan een programma en dit vervolgens voorgelegd aan Pierre Fillon en Jean Todt, de baas van de FIA. Zij hebben ons groen licht gegeven en zo is het Super Season er gekomen. Vanaf dan is er natuurlijk ook een combinatie van factoren nodig om dit concept te doen werken. Zo moest bijvoorbeeld het voorlopig reglement voor LMP1 worden aangepast. Maar alles bij mekaar staan we hier nu wel met de beste startgrid die we ooit gehad hebben. In Spa staan over een week 37 wagens aan de start, een absoluut record. Kijk, als we geen constructeurs hebben rekenen we op privéteams, iets wat in de geschiedenis van Le Mans zo vaak diende te gebeuren. Door de aanpassing van het reglement hebben we bovendien teams en constructeurs, zoals Dallara en Ginetta, opgevist.
Wat moet er gebeuren om van u een tevreden man te maken?
Als organisator ben je nooit voldaan zeg maar. Hetgeen mij wel tevreden zou stellen, is als het niveau in de verschillende klasses dicht bij elkaar ligt, dat we een competitief startveld zien. Zowel fans en teams zien dat graag en komen dan ook met plezier het volgende seizoen terug. In het FIA WEC hechten we veel belang aan de fanbeleving, we staan dicht bij onze fans zoals het in de geschiedenis van de 24 Heures du Mans gebeurde en nog steeds in de VS het geval is. Ook de auto’s zijn om van te dromen. Zeg nu zelf, als je geen echte piloot bent ga je toch nooit in een LMP1 vol de Raidillon op?
Wat mogen we verwachten na het Super Season?
![Gérard Neveu](https://www.autosport.be/i/200/upload/c7ba6420458c49f815531644a3aaff436e8e0327.jpg)
Foto's: Georges De Coster
Tweet