van der Horst

Hockenheim: Therbo, Damiani en Seveau rijden zich in de kijker

Trophée Mitjet France en Trophée Mitjet Nord Europe @ Circuit Hockenheim
Trophée Mitjet France en Trophée Mitjet Nord Europe @ Circuit Hockenheim
Op de Duitse Hockenheimring, het decor voor de derde manche van de Trophée Mitjet France en de vierde van de Trophée Mitjet Nord Europe, werd de laatste rechte lijn van het seizoen 2024 ingezet. De titelkandidaten waren zich daar terdege van bewust: Romain Damiani, August Therbo en Sébastien Seveau wisten elk minstens één van de vier intense wedstrijden te winnen.
Ondanks hun verschillend karakter en ervaringsniveau blijft het trio een heel spannende strijd leveren. In elk van de wedstrijden op de hete Hockenheimring waren de verschillen aan de streep heel klein.
 
De winnende comeback van August Therbo; Romain Damiani en Sébastien Seveau laten niets liggen
 
Het raceweekend in Spa-Francorchamps had de titelstrijd nieuw leven ingeblazen, met Romain Damiani (GTDRIVE Racing Team) die het voortouw nam, Sébastien Seveau (Génération Stunt) die een sterke comeback inzette, en een bewogen en niet altijd even succesvol weekend voor August Therbo (MV2S Racing). Deze laatste wist zich afgelopen weekend echter met twee overwinningen te onderscheiden, tegenover één zege voor elk van zijn twee tegenstanders.
 
August Therbo voor Romain Damiani en Sébastien Seveau
August Therbo voor Romain Damiani en Sébastien Seveau
Romain Damiani wist net voor de zomerpauze dankzij zijn regelmaat – drie tweede plaatsen en een zege in de eerste race van het weekend – in beide kampioenschappen zijn voorsprong uit te breiden. Belangrijke punten dus, halverwege het Franse kampioenschap en ook cruciaal aan de vooravond van de finale van het Noord-Europese kampioenschap. “Het gaat er met Sébastien en August heel spannend aan toe, het zijn dan ook twee uitstekende rijders. De teleurstellingen van Spa hebben de gemoederen wat verhit en we hopen dat de strijd tot het einde fair zal verlopen. Mijn enige doel is het behalen van de twee titels!”, stelde Damiani.
 
Sébastien Seveau, leider in Gentleman en winnaar van de tweede race, verstevigde zijn tweede plaats in de Trophée Mitjet France, met 19 punten achterstand op de rijder van GTDRIVE Racing Team. August Therbo, dubbele winnaar in Duitsland en derde in het Franse kampioenschap, wist enkele punten goed te maken, terwijl in de Trophée Mitjet Nord Europe het verschil met Romain Damiani 15 punten blijft.
 
Het trio wist de vier podia te monopoliseren, onder de blik van Jérémy Lourenço (Génération Stunt), die dankzij zijn regelmaat in de buurt van het leidende drietal kon blijven.
 
De 17-jarige August Therbo blijft de onbetwiste leider in de Junior-tussenstand, met een felle strijd voor de ereplaatsen tussen Lazare Lartigau (VPS Racing) en Mathias Cazaux (MV2S Racing), zonder Ryan Herbert (GTDRIVE Racing Team) en Kévin Rabin (VPS Racing) te vergeten, die bij de Juniors ook een podiumplaats wisten te veroveren. Arnaud Malizia (AV Racing) bevestigde zijn vooruitgang door in Hockenheim zijn beste resultaat van het seizoen neer te zetten, met een Junior-podium en drie top 10-plaatsen algemeen.
 
Reshad de Gerus en Léo Payen voelen de Mitjet 2L aan de tand
 
Léo Payen en Reshad de Gerus
Léo Payen en Reshad de Gerus
Reshad de Gerus (derde van de 24 uur van Le Mans 2024 in LMP2) en Léo Payen waren de twee ervaren rijders die voor de gelegenheid door Mitjet International waren uitgenodigd, om zo voor de eerste keer met een Mitjet 2L te racen. De brede glimlach achteraf sprak boekdelen. “Dit is een heel aangename wagen om te besturen. Goed, de resultaten volgden niet echt, maar ik heb er enorm veel plezier aan beleefd. De mensen van de Mitjet-organisatie hebben ons goed ontvangen en we zijn heel blij dat we deze voor ons nieuwe bolide beter konden leren kennen. Dit is echt de perfecte formule voor jonge rijders die uit het karten komen en hun debuut in de autosport willen maken. Betaalbaar, goed georganiseerd, een betrouwbare wagen en als kers op de taart: het kampioenschap rijdt in het voorprogramma van de SRO weekends en krijgt een goede mediacoverage, wat dan weer deuren kan openen. Het is een heel open formule, die zich ook op gentlemen drivers richt, wat eveneens heel positief is”, besloot Léo Payen.
 
Na de zomerpauze komen de tenoren van de Trophée Mitjet France opnieuw in actie op het Circuit van Nevers Magny-Cours, van 23 tot 25 augustus. De Trophée Mitjet Nord Europe, die werkt dan weer zijn seizoensfinale af in Dijon, van 13 tot 15 september.

Persbericht Mitjet International



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op woensdag 24 juli 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hockenheim.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons