van der Horst

Honda en Lada scherpen de messen

Honda testte drie dagen in Noord-Spanje
Honda testte drie dagen in Noord-Spanje
Honda en Lada, de twee 'fabrieksteams' in het WTCC, namen afgelopen week het voortouw in het testwerk. Nadat zij vorig jaar reeds in enkele races van het echte werk hadden geproefd, stomen beide teams momenteel nieuwe auto's klaar voor het nakende WTCC-seizoen. Zowel het Lukoil Racing Team als het door JAS Motorsport gerunde Honda Racing WTCC toonden zich na afloop tevreden, of wat had u gedacht?
  • Prospeed Competition
Het Honda Racing Team JAS streek, zoals u reeds kon lezen op Autosport.be, drie dagen neer op Motorland Aragón in Navarra. Rijders Gabriele Taruini en Tiago Monteiro gingen er elk hun eigen weg. De Italiaan viel de eer te beurt de nieuwe Honda Civic WTCC met 2013-specificaties op de pijnbank te leggen. Tarquini rondde zonder problemen de kaap van 204 ronden en focuste daarbij op een set-up voor zowel de kwalificatie als de race, de ophangingsgeometrie en nog enkele afstellingen. "Motorland Aragon is een veeleisende omloop en dus zeer geschikt voor testwerk, ook al kunnen we ons hier aan geen enkele toerwagenreferentie spiegelen. Ik heb wel het gevoel dat we hier samen met het team en de ingenieurs een prima job hebben verricht", aldus de vijftiger.

Teamgenoot Tiago Monteiro trok er drie dagen op uit met de 2012-versie die ook in Valencia te zien was, maar die met heel wat nieuwe stukken was uitgerust. "Mijn aandacht ging hoofdzakelijk naar de set-up van de motor, maar ik had ook de gelegenheid om te werken aan de set-up van de auto. Daarbij beproefde ik verschillende opties die ongetwijfeld nog hun nut zullen bewijzen", aldus de Portugees.

Ook teambaas Alessandro toonde zich een tevreden man: "We hebben heel wat feedback en data verzameld en dit zowel over auto als krachtbron. Beide rijders samen totaliseerden meer dan 2200 testkilometers zodat  het volledige vooropgestelde programma kon worden afgewerkt".

Lada Granta WTCC
Lada Granta WTCC
Ook Lada, de andere officieel in de serie vertegenwoordigde constructeur, ging de voorbije week testen. Voor het LADA Sport Lukoil Team werd het de eerste test met het oog op het nakende seizoen. Rijder met dienst was uiteraard James Thompson die de Lada Granta maandag en dinsdag de sporen gaf in Magny-Cours. De Brit testte nieuwe ontwikkelingen op de door Oreca ontworpen motor en verschillende set-up's voor de race.

James Thompson - Lada Granta WTCC
James Thompson - Lada Granta WTCC
"Ik ben zeer tevreden met de snelheid en de prestaties van de Granta en met de vooruitgang die we sinds de test in augustus hebben geboekt. We deden ons best om de sterke punten van de auto te maximaliseren en de zwakkere punten zoveel mogelijk weg te gommen. We focusten in het bijzonder op de balans van het chassis en de snelheid op de rechte einden. Een belangrijk gegeven aangezien we geregeld op snelle omlopen te gast zullen zijn. Zoals de wagen nu geüpdated is, hebben we uitzicht op betere resultaten, zeker in de races zelf. We gaan ons nu toeleggen op verdere verbeteringen en nieuwe evoluties testen", aldus Thompson.  
 
Teambaas Victor Shapovalov van zijn kant stelde dat het er hem om te doen was de prestaties van de verbeterde wagen te evalueren. "Er werd heel wat energie gestoken in de ontwikkeling op aerodynamisch vlak, de snelheid en het rijgedrag. De feedback die James ons bezorgt is cruciaal om te begrijpen op welke punten we het nog beter kunnen doen."

Binnen een tiental dagen, van 25 tot 28 februari zet het Lada Sport Lukoil Team het testwerk in Magny-Cours verder. Thompson zal dan worden geflankeerd door zijn nieuwe teamgenoot, Aleksei Dudukalo.

Foto's: Honda Racing WTCC, FIA WTCC en Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 15 februari 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons