van der Horst

Honda Racing Team JAS zegt klaar te zijn voor de WTCC-uitdaging.

Tiago Monteiro en Gabriele Tarquini - Honda Racing Team JAS
Tiago Monteiro en Gabriele Tarquini - Honda Racing Team JAS
Dik twintig dagen voor de start van het nieuwe WTCC-seizoen in Monza op 23 en 24 april e.k. lijkt men bij het officieel vertegenwoordigde Honda klaar te zijn voor de strijd. Honda’s R&D heeft daartoe een volledig op maat ontwikkelde 1.6 liter 4 cylinder benzine met directe injectie en turbo-geregelde motor in de Civic's WTCC van rijders Tiago Monteiro en Gabriele Tarquini gemonteerd en voorzien van een “Mugen” trackside support systeem. De Honda Civic van Norbert Michelisz die voor het Hongaarse Zengo Motorsport uitkomt, beschikt over dezelfde specificaties.
  • Powercars
Honda startte het WTCC-project met de idee dat de te ontwerpen wagen zowel in 2013 als in 2014 de dienst zou uitmaken, met andere woorden tot in 2015 het nieuwe reglement van kracht zou zijn. Toen de FIA in de loop van 2012 met de vraag op de proppen kwam of Honda er mee kon leven dat het nieuwe reglement reeds in 2014 in voege zou treden, werd hier mits wat wenkbrouwengefrons toch positief op gereageerd. De 'move' moest het de organisatoren makkelijker maken om andere constructeurs, waaronder Citroën, tot WTCC-deelname te bewegen. Racen zit Honda echter in het bloed en de Japanners speelden het spel fair, liever dan mogelijks zonder al te veel tegenstand een titel zonder glans te behalen.

De toezegging impliceert wel dat heel wat energie en kosten diende gestoken te worden in de ontwikkeling van een wagen die slechts één seizoen zal betwisten, terwijl tegelijkertijd ook werk moest worden gemaakt van de auto voor 2014.

 “Ik ben zeer trots op het goede werk dat Honda en ons team heeft geleverd om ons klaar te krijgen voor het komende kampioenschap in 2013. En op de groepsgeest die hieruit ontstaan is. Die zal essentieel zijn om deze uitdaging te doorstaan. We beseffen dat het extreem moeilijk is om als nieuwkomer dit kampioenschap te winnen. Toch is dit voor Honda en voor onze racefans over heel de wereld het vooropgestelde doel.” aldus Alessandro Mariani, teamverantwoordelijke van J.A.S. Motorsport.

Honda Civic WTCC
Honda Civic WTCC
De Honda R&D en J.A.S. Motorsport team hebben de Civic WTCC tot het uiterste gedreven met hun testprogramma in de winter. In december 2012 is de wagen drie dagen getest in de Honda R&D windtunnel in Tochigi, gevolgd door drie dagen testen in Valencia en Aragon en een afsluitende test deze week nabij Cremona.

“Gebaseerd op uitgebreide tests kunnen we stellen dat we tal van verbeteringen aan de WTCC Civic hebben aangebracht. Zo hebben we de aerodynamica van de wagen verbeterd en het ontwerp van het ophangingsysteem aangepast. We hebben eveneens de remmen aangepast met verfijnde voor- en achterklauwen in samenwerking met AP Racing.”wilde Andrea Adamo, hoofdontwerper van het Honda Racing Team JAS over de technische evolutie van de Civic WTCC kwijt.
 
Daisuke Horiuchi, de WTCC ontwikkelingsprojectleider van Honda R&D stelde dat "het WTCC een spannende sprintrace is waar de nek aan nek strijd tot 20 minuten kan duren. Om voorgaande wagens met een afstand op minder dan 50 cm in te halen is een reactievermogen van enkele seconden nodig. Van de wagen en de motor is een onmiddelijke invulling van dit vermogen dan ook een vereiste. Om dit te realiseren hebben we onze ontwikkeling gefocust op het rijgedrag van de wagen. We hebben eveneens de motor verfijnd om de bestuurder een betere controle te geven. Hierdoor kunnen ze in elke gewenste stijl rijden. Dit heeft o.a. diverse verbeteringen gevraagd aan de fijne besturingselementen van de schoepen van de turbo, de turbodruk-controle en het opnemen van het motorvermogen. We hebben eveneens aan de vorm van het inlaatspruitstuk gewerkt. Zo hebben we de lengte geoptimaliseerd en het ontstekingssysteem gewijzigd.”

Aangenomen wordt dat het Honda Racing Team JAS mede dankzij zijn ervaren rijders dadelijk voorin zal meedraaien.

Foto's: Honda Racing Team JAS



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 1 maart 2013.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons