Honda Racing Team JAS zegt klaar te zijn voor de WTCC-uitdaging.
![Tiago Monteiro en Gabriele Tarquini - Honda Racing Team JAS](https://www.autosport.be/i/200/upload/245278af05a15ed619b2ac3cb119aea172b98a6a.jpg)
De toezegging impliceert wel dat heel wat energie en kosten diende gestoken te worden in de ontwikkeling van een wagen die slechts één seizoen zal betwisten, terwijl tegelijkertijd ook werk moest worden gemaakt van de auto voor 2014.
“Ik ben zeer trots op het goede werk dat Honda en ons team heeft geleverd om ons klaar te krijgen voor het komende kampioenschap in 2013. En op de groepsgeest die hieruit ontstaan is. Die zal essentieel zijn om deze uitdaging te doorstaan. We beseffen dat het extreem moeilijk is om als nieuwkomer dit kampioenschap te winnen. Toch is dit voor Honda en voor onze racefans over heel de wereld het vooropgestelde doel.” aldus Alessandro Mariani, teamverantwoordelijke van J.A.S. Motorsport.
![Honda Civic WTCC](https://www.autosport.be/i/200/upload/be9a1b29d79b2dab7fcfb375ad885a6ad882c975.jpg)
“Gebaseerd op uitgebreide tests kunnen we stellen dat we tal van verbeteringen aan de WTCC Civic hebben aangebracht. Zo hebben we de aerodynamica van de wagen verbeterd en het ontwerp van het ophangingsysteem aangepast. We hebben eveneens de remmen aangepast met verfijnde voor- en achterklauwen in samenwerking met AP Racing.”wilde Andrea Adamo, hoofdontwerper van het Honda Racing Team JAS over de technische evolutie van de Civic WTCC kwijt.
Daisuke Horiuchi, de WTCC ontwikkelingsprojectleider van Honda R&D stelde dat "het WTCC een spannende sprintrace is waar de nek aan nek strijd tot 20 minuten kan duren. Om voorgaande wagens met een afstand op minder dan 50 cm in te halen is een reactievermogen van enkele seconden nodig. Van de wagen en de motor is een onmiddelijke invulling van dit vermogen dan ook een vereiste. Om dit te realiseren hebben we onze ontwikkeling gefocust op het rijgedrag van de wagen. We hebben eveneens de motor verfijnd om de bestuurder een betere controle te geven. Hierdoor kunnen ze in elke gewenste stijl rijden. Dit heeft o.a. diverse verbeteringen gevraagd aan de fijne besturingselementen van de schoepen van de turbo, de turbodruk-controle en het opnemen van het motorvermogen. We hebben eveneens aan de vorm van het inlaatspruitstuk gewerkt. Zo hebben we de lengte geoptimaliseerd en het ontstekingssysteem gewijzigd.”
Aangenomen wordt dat het Honda Racing Team JAS mede dankzij zijn ervaren rijders dadelijk voorin zal meedraaien.
Foto's: Honda Racing Team JAS
Tweet