van der Horst

Honda werkt deze week privétest af in Barcelona

Honda Civic WTCC
Honda Civic WTCC
Na een eerste, als positief en vanzelfsprekend erg nuttig ervaren privétest op Motorland Aragon, strijkt het Castrol Honda World Touring Car Team deze week neer op de Catalunya-omloop even buiten Barcelona. Het team werkt er gedurende vier dagen een doorgedreven test af, andermaal achter gesloten deuren. Nog voor het einde van deze maand trekken JAS Motorsport-chief designer Andrea Adamo en zijn team dan voor een nieuwe oefengalop richting Le Castellet, decor voor de tweede wedstrijd van het seizoen op 20 april. Op 21 maart wordt in het Spaanse Valencia dan een collectieve test afgewerkt waarbij we eindelijk een vollediger zicht krijgen op het nieuwe WTCC-startveld.
Na de rollout in het Italiaanse Varano verzamelden de mensen van JAS Motorsport, bijgestaan door de Honda-ingenieurs, tijdens de vierdaagse test eerder deze maand in Alcaniz vanzelfsprekend een karrevracht aan data die de sterke en zwakkere punten van de nieuwe wagen moeten blootleggen. Gabriele Tarquini die,met uitzondering van het uur tijdens hetwelk Tiago Monteiro het stuur overnam, alle testwerk verrichtte, toonde zich toen erg opgetogen over zijn nieuwe montuur. "De auto is erg leuk om rijden, erg snel in de bochten, genereert door de grotere wielen en de extra neerwaartse druk veel grip en reageert op de kleinste wijzigingen in de set-up." klonk het toen uit de mond van de veteraan van vele oorlogen. Ook Monteiro bleek, de geringe rijtijd ten spijt, in de wolken. "Een eerste, erg interessante en beloftevolle rit", aldus de man uit Porto. "De auto voelt heel anders aan dan het 2013-model,een bijzonder plezante rijervaring als je het mij vraagt. Deze wagen is complexer en het wordt een heuse uitdaging om er het maximum uit te halen, maar daar kijk ik juist naar uit."

William De Braekeleer
William De Braekeleer
In een gesprek met Autosport.be deze week ontkent Honda Europe-motorsportbaas William De Braekeleer hoegenaamd niet een achterstand op concurrent Citroën te hebben. Een wrang gevoel om de instap van de Franse constructeur vergemakkelijkt te hebben door in te stemmen met een vervroegde inwerkingtreding van het nieuwe reglement, leeft er bij Honda evenwel niet. "Het ware voor ons inderdaad makkelijker geweest om nog een seizoen langer met het 2013-reglement verder te werken, maar een extra constructeur erbij komt het kampioenschap en de competitie ten goede", zegt De Braekeleer.

"Het klopt dat Citroën zes maand voorsprong heeft omdat wij pas in juli, moment waarop zij definitief hebben toegezegd, met de eerste schetsen van de 2014-Civic zijn begonnen. Anderzijds hebben wij het afgelopen jaar als team dan weer heel wat ervaring opgedaan. Maar verlies niet uit het oog dat dit voor Honda een meerjarenproject is, ook al is er nooit gepreciseerd hoe lang we in het WTCC actief zullen zijn. Een project dat overigens voor de bouw en lancering van de Civic Type R in 2015 erg belangrijk is. Het gebeurt slechts zelden dat een nieuwe wagen die op de markt komt zoveel nieuwe racetechnologie aan boord zal hebben. In 2012 zijn we immers met beide versies gestart en het staat buiten kijf dat de straatversie in belangrijke mate zal profiteren van de evoluties die de raceversie gisteren, vandaag en
Honda Civic #TypeR Concept
Honda Civic #TypeR Concept
morgen ondergaat. Want mocht blijken dat we bij de seizoensstart niet het niveau van de concurrentie halen, dan zullen we dat in de loop van het jaar zeker corrigeren, mede door gebruik te maken van de vele FIA-jokers; dat zijn er voor 2014 acht in totaal, drie meer dan normaal. Zo'n joker laat de constructeurs toe tijdens het seizoen technische verbeteringen aan te brengen. Aan het chassis zelf mag je niet raken, maar zo zijn er wel uitzonderingen voorzien voor de (bredere) wielkasten en de voor- en achterbumper die aerodynamisch belangrijk zijn.

Onze eerste test in Alcaniz is goed meegevallen. De wagen heeft uiteraard veel grip maar het viel me ook op dat Gabriele Tarquini duidelijk veel rijgenot ervaarde én dat de sfeer tussen onze rijders opperbest is. Gezien de tijdsdruk moet er zeer efficiënt getest worden, reden waarom zowat alle testwerk door slechts één rijder, in casu Gabriele, wordt verricht; Tiago die tot dusver één uur reed, heeft daar geen probleem mee.

Na de vier testdagen in Spanje hebben we een pauze ingelast om de data te analyseren en nieuwe stukken aan te maken maar deze week gaan we verder met het ontwikkelingsprogramma, dat volledig op schema zit. In Barcelona gebeurt dit achter gesloten deuren, net als in Le Castellet eind deze maand waar evenwel ook concurrent Citroën present zal zijn. Al zullen zij hun tenten daarbij ongetwijfeld aan de andere kant van de pitstraat opslaan" besluit onze landgenoot met een knipoog.

Foto's: Hans van Onsem & Honda Press



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op donderdag 13 februari 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons