van der Horst

Hungaroring: Honda's Civic 30 kg zwaarder

Norbert Michelisz - Honda Civic WTCC
Norbert Michelisz - Honda Civic WTCC
Amper een week na de gesmaakte vertoning op de Slovakia Ring met de hattrick voor het Castrol Honda Racing Team en de deugddoende zege van Noorderbuur Tom Coronel, vinden de deelnemers aan het WTCC-kampioenschap elkaar alweer terug op de Hungaroring, op een spreekwoordelijke steenworp van de Hongaarse hoofdstad Budapest. De sterke beurt die de Japanse constructeur in Slovakije maakte bleef niet zonder gevolgen wat het compensatiegewicht betreft. Op basis van de rondetijden in Monza, Marrakech en op de Slovakia Ring moeten de drie Honda Civic-rijders, Gabriele Tarquini, Tiago Monteiro en local hero Norbert Michelisz dit weekend 30 kg extra gewicht mee aan boord nemen.

Omdat de Chevrolet Cruze 1.6T nog steeds het referentiemodel blijft en het maximum voorziene compensatiegewicht van 40 kg voor hen ongewijzigd blijft, impliceert dit dat het gewichtvoordeel van de Honda's op concurrent Chevrolet nog maar 10 kg bedraagt. De SEAT's Leon WTCC van hun kant krijgen er slechts 10 kg bij terwijl zowel de Lada's Granta als alle BMW's 320 TC nog steeds beneficiëren  van een gewichtsreductie van 20 kg onder hun minimumgewicht.

Compensatiegewicht voor de Hungaroring:

+ 40 kg : Chevrolet Cruze 1.6T
+ 30 kg : Honda Civic S2000
+ 10 kg : SEAT León WTCC
- 20 kg : BMW 320 TC, LADA Granta   

foto: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op vrijdag 3 mei 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons