van der Horst

Interview Yvan Muller: "Solidariteit tussen teamgenoten is sleutel tot succes"

0384750d63ccee2826a482d54abd45a4ca97a702.jpg
Vier WTCC-meetings moeten er dit jaar nog worden afgewerkt maar toch wordt nu al uitgekeken naar het seizoen 2014 waarin naast Honda ook Citroën het mooie weer hoopt te maken. Citroën Racing komt niet naar het WTCC om te figureren en je kan er van op aan dat het Franse merk er van bij de start van het nieuwe seizoen zal staan. Van de drie constructeurs die tot dusver officieel hun deelname aan het WTCC 2014 hebben bevestigd, staat Citroën ten andere het verst in de ontwikkeling van de nieuwe bolide. In tegenstelling tot concurrent Honda waar naast de ontwikkeling van de nieuwe Civic ook de huidige WTCC-campagne extra energie en aandacht vergt, kunnen de troepen van sportbaas Yves Matton zich reeds voor 100% op het nieuwe seizoen focussen. Met Sebastien Loeb en Yvan Muller heeft Citroën Racing alvast een niet alleen snel, maar ook extreem ervaren rijdersduo op de paylist staan; samen totaliseren de beide heren binnenkort maar liefst dertien wereldtitels,excusez du peu... In onderstaand interview legt Citroën Racing zijn kersverse rekruut Yvan Muller op het (vragen)rooster.

Wat waren jouw eerste indrukken van het Citroën Racing Team?

Eerste wereldtitel met Spaanse SEAT
Eerste wereldtitel met Spaanse SEAT
"Erg professioneel, maar da's geen verrassing als je ziet wat het team reeds in rally heeft verwezenlijkt. In mijn carrière heb ik met Italiaanse, Duitse, Spaanse en Britse teams gewerkt en het is al een eeuwigheid geleden dat ik nog eens met landgenoten heb samengewerkt. Hun manier van denken en werken - je hoort me niet zeggen of die beter of slechter is! - is anders en dus moet ik me zien aan te passen aan de werkwijze die bij Citroën Racing gebruikelijk is. Ook taalkundig zal ik er weer moeten aan wennen om me op technisch vlak in mijn moedertaal uit te drukken, soms ondervind ik moeilijkheden om de correcte Franse technische term te vinden. Het is allemaal nog nieuw maar ik voel me bij Citroën al wel op mijn gemak."

Jouw palmares in WTCC oogt indrukwekkend, wat is het geheim van jouw successen in deze serie?

Valstrikken omzeilen
Valstrikken omzeilen
"Da's vrij simpel: goed presteren en in elke wedstrijd zoveel mogelijk punten scoren. Dit gezegd zijnde, de serie is toch wel ingewikkelder dan dit op het eerste gezicht lijkt. Vooral het format met twee wedstrijden waarbij de polesitter in race 1 in het tweede treffen vanuit tiende stelling moet starten maakt het moeilijk.
Wanneer je middenin het peloton start en je je een weg naar voor wil banen dan moet je vooral weten hoe de valstrikken te omzeilen. Wellicht ook de reden waarom doorgaans ervaren rijders de ereplaatsen  monopoliseren.

Naast ervaring is ook de bekwaamheid van de rijder erg belangrijk...

In tegenstelling tot de meeste racewagens op omloop, hebben we in het WTCC te maken met voorwiel aangedreven auto's. Wat maakt dat de banden vooraan snel verslijten omdat ze zowel voor de besturing als voor de aandrijving worden benut. Je moet je dus een aangepaste rijstijl aanmeten om de slijtage van de banden gedurende de hele wedstrijd te beheren. Maar ik denk dat dit probleem gezien het nieuwe reglement in 2014 niet meer zo'n punt zal zijn."

Je hebt nu met de Citroën C-Elysée WTCC gereden, hoe voelde dat aan?

Citroën C-Elysée
Citroën C-Elysée
"Vergeleken met de wagens waarmee ik de voorbije seizoenen reed, is deze auto lichter, krachtiger en ook efficiënter op aerodynamisch vlak. Hij heeft ook bredere banden en grotere remmen. Om maar te zeggen dat alles beter is en dat deze nieuwe generatie een heel stuk sneller zal zijn dan de huidige WTCC-wagens. Het blijft nog altijd een toerwagen, wat het voor de rijder allemaal wat makkelijker maakt. Voortgaand op deze eerste indrukken denk ik dat de Citroën C-Elysée WTCC een prima basis is om op verder te werken en ik kijk er dan ook naar uit om met het ontwikkelingswerk te beginnen".

Kan je je nog herinneren wanneer je Sebastien Loeb voor het eerst ontmoette?

“Ja, dat was in de late jaren negentig, ter gelegenheid van de Andros Trophy in de Vogezen. We waren lid van dezelfde club en onze voorzitter stelde me toen voor aan de "rijzende ster". Ik ben zijn opgang blijven volgen en sta vol bewondering voor wat hij tot dusver in zijn carrière heeft gerealiseerd. Negen keer wereldkampioen,dat is nog eens een prestatie! Ik hoef niet te blozen voor mijn eigen palmares, maar dat komt niet in de buurt van wat Seb heeft gepresteerd."

Het is uitzonderlijk om twee rijders met een zo goed gevulde trofeekast in een zelfde team te vinden. Hoe zie je deze samenwerking verlopen?

Op trofeejacht met Eric Nève
Op trofeejacht met Eric Nève
“Ik heb er alle vertrouwen in dat die goed verloopt. We zijn allebei grote jongens die nog nauwelijks iets te bewijzen hebben en die perfect verstaan wat het betekent om voor een constructeur te werken. Het merk gaat voor alles, dat is iets waarnaar ik ook steeds heb gehandeld. Vanzelfsprekend zou ik liever helemaal boven op het podium willen eindigen maar teamwinst blijft het hoofddoel. Hierbij is solidariteit tussen teamgenoten de sleutel tot succes".

Foto's: Hans van Onsem & Citroën Racing




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op donderdag 8 augustus 2013.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons