van der Horst

Luigi Cimarosti overleden

Luigi/Marabout Racing BMW CSL
Luigi/Marabout Racing BMW CSL
Luigi Cimarosti, de tovenaar van Comblain-au-Pont is niet meer, op 20 december overleed hij in zijn woonplaats op 89 jarige leeftijd. Luigi Cimarosti kende zijn gloriejaren als preparateur in het midden van de jaren 70 van vorige eeuw toen de door hem geprepareerde BMW’s tweemaal de 24 Heures de Francorchamps wonnen alsook successen behaalden in de 24 Heures du Mans en in het Europees kampioenschap toerwagens.
  • Powercars
Patrick Mortier - UFO BMW 3.0 CSI
Patrick Mortier - UFO BMW 3.0 CSI
Luigi Cimarosti maakte naam in het midden van de jaren zeventig van vorige eeuw toen de door hem geprepareerde BMW’s 3.0 Csi tweemaal op rij de 24 Heures de Francorchamps  wonnen. In 1974 schakelde men voor de Ardeense etmaalrace over op de Formule Francorchamps, nadat het Europese toerwagen kampioenschap zo goed als teloor ging door toedoen van de oliecrisis eind 1973. De door Luigi Cimarosti naar de nieuwe formule gebouwde BMW 3.0 Csi, bestuurd door Jean Xhenceval en Alain Peltier won de Ardeense etmaalrace voor twee Alfa Romeo’s. Een jaar later won opnieuw een Luigi BMW maar nu met Hughes de Fierlant als teamgenoot van Xhenceval.

Bruno Thiry - Alfa Romeo GTV
Bruno Thiry - Alfa Romeo GTV
In 1976 kende het Europees kampioenschap toerwagens een heropleving en Luigi BMW zet in dit kampioenschap twee BMW 3.0 CSL in en pakt meteen de titel met Jean Xhenceval en Pierre Dieudonné. Maar in de 24 Heures de Francorchamps moesten beide wagens opgeven. Het jaar daarop eindigden Xhenceval/Dieudonné tweede in het EK toerewagens achter het BMW Alpina duo Dieter Quester/Carlo Facetti. De 24 uren van Spa maakten geen deel meer uit van het Europese kampioenschap maar in de 24 Heures du Mans won de Luigi BMW van Xhenceval/Dieudonné/Dini de IMSA klasse en eindigde als achtste algemeen. In 1978 keert Luigi terug naar Spa en de drie ingezette BMW’s 530i bezorgden het team de Beker van de Koning door allen de finish te halen op dat op een vijfde, zevende en negende positie.

In 1979 koos Luigi Cimarosti voor de Chevrolet Camaro, de wagen was snel maar de mechaniek begaf het regelmatig. Een jaar later haalde één van de twee Camaro’s de finish in de 24H de Francorchamps maar kwam niet verder dan de zeventiende plaats. Daarna ging Luigi Cimarosti over tot het prepareren van de Alfa Romeo GTV6 voor zowel circuit als rally. De wagens behaalden verschillende klassezeges in de divisie van wagens tot en met 2000CC. De Ford Sierra Cosworth volgde de Alfa Romeo op en midden de jaren 90 liet Luigi Cimarosti zich een laatste maal opmerken door als eerste een raceversie te bouwen van de Viper. In de 24 Heures du Mans haalden de twee Luigi Vipers de eindmeet een prestatie die Dodge aanzette om zelf over te gaan tot het bouwen van een Viper racewagen.  

Foto's: Wilfried Geerts & RACSPA
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Varia op zaterdag 21 december 2019.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons