Mettet: Mattias Ekström opnieuw superieur
![Mattias Ekstrom - Audi S1 Supercar RX](https://www.autosport.be/i/200/upload/0a4a6f76d0d8f71a31a480320ca00361834bd1b4.jpg)
![Start Supercars Mettet](https://www.autosport.be/i/200/upload/a21a68f9256419edfb5bb3656cb5121469c14b3f.jpg)
![François Duval in goed gezelschap](https://www.autosport.be/i/200/upload/ac3ded293e59ea4a6498aa30d14c31d36f834052.jpg)
De snelste chrono’s tijdens de vier kwalificatieheats werden verdeedl tussen Ekström (2), Solberg en, Loeb. Enkele reguliere rijders die tijdens de wedstrijden in Montalegre en Hockenheim reeds van zich lieten spreken, konden zich niet kwalificeren voor de halve finales en verloren hierdoor een pak punten. Zo was er ondermeer de koning van Mettet, Toomas Heikkinen, en derde in de tussenstand die technische averij kende en zodoende met amper één puntje huiswaarts moest en naar de de vijfde plaats zakt in het kampioenschap. Ook Robin Larsson, Andreas Bakkerud en de herboren Liam Doran, respectievelijk 5de, 7de en 8ste in de tussenstand scoorden amper of niet. Ken Block tenslotte kwam er quasi niet aan te pas en kon zijn mooi resultaat van Hockenheim niet over doen.
![MDK](https://www.autosport.be/i/200/upload/ec248bec495b7860d3d930236784a6676a8bc682.jpg)
In de twee halve finale stond regerend wereldkampioen Petter Solberg op de pole voor Kristoffersson, Timmy Hansen, Marklund, Eriksson en Nitiss. Zowel Nitiss als Hansen deden een valse start en moesten beiden tweemaal door de joker. Solberg en Kristoffersson gingen er vandoor en reden zich probleemloos naar de finale. Hansen legde er flink de pees op en ondanks het feit dat hij tweemaal door de joker moest en tijdens de start een klein stuurfoutje maakte, kwam hij nog terug op de bumper van Marklund die derde werd.
![Start finale SuperCars Mettet](https://www.autosport.be/i/200/upload/ea09a9f8920c1d8ac95367f5b2d608019c86f036.jpg)
![Loeb, Ekström, Solberg & Marklund](https://www.autosport.be/i/200/upload/75e5c180c71ca0d83c5ee86811fc340c25e192f2.jpg)
Mettet stond ook in het teken van de start van het Euro RX dat naast België nog aan het WK wordt gekoppeld in Zweden, Noorwegen, Zweden, Spanje en Letland. De WK rijders waren afgelopen weekend met 19 wagens, terwijl de EK rijders met maar liefst 25 supercars op de proppen kwamen. Ook hier hetzelfde systeem met 12 halve finalisten, waardoor het nog moeilijker is om in een EK finale te geraken dan in het WK wanneer een piloot pech kent.
![Start European RX met MDK in midden](https://www.autosport.be/i/200/upload/5178ad727fa502a07987674c88ca27613937a748.jpg)
![Grosset-Janin, Hansen & Linnerud](https://www.autosport.be/i/200/upload/eb10e9c9514138a7da21aa4d9f11c500d332251a.jpg)
![Régis Gosselin - RX Lites](https://www.autosport.be/i/200/upload/b16555020304e07f34cb2e0ccef5f2fa92ebb88e.jpg)
Bij de Superlites was het Thomas Bryntesson die het in de finale haalde van Simon Olofsson en Joachim Hvaal en zijn leidersplaats in het kampioenschap versterkt. Hier werd onze landgenoot Regis Gosselin vierde in de halve finale tijdens zijn maidentrip in het rallycross.
Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix
Tweet