Onyx en Arlington zetten schouders onder nieuw WTCC-project
Na een tegenvallend seizoen met Volker Weidler in 1988, zette Onyx in 1989 de stap naar F1 met de door Alan Jenkins ontworpen Onyx ORE-1. In de koningsklasse van de eenzitterij kan het team dankzij Moneytron-steun van beursgoeroe Jean-Pierre Van Rossem de Belgische belofte Bertrand Gachot en Stefan Johansson achter het stuur zetten. Gachot die nota bene zelf Van Rossem in het F1-wereldje had geïntroduceerd, werd naderhand door de flamboyante Belg aan de kant gezet voor de Fin JJ Lehto. In 1990 - Van Rossem was toen al met de Noorderzon vertrokken - moesten Johansson en Lehto het met beperkte middelen en een niet doorontwikkelde wagen zien te rooien. Johansson werd al na twee GP's door Gregor Foitek vervangen maar uiteindelijk, na flink wat onverkwikkelijke toestanden, viel na tien van de zestien Grand Prix' definitief het doek over het F1-opzet.
Naast activiteiten in Touring cars, sports cars, classic- en supercars was Mike Earl betrokken bij de BTCC- en WTCC-campagnes van Arena Motorsport dat in 1991 het licht zag en met Honda-rijders Matt Neal, Andy Priaulx, Alan Morrison en Tom Chilton heel wat BTCC-successen boekte. In 2009 werd onder de naam Team AON overgeschakeld op Ford Focus waarna het team in 2012 in het WTCC debuteerde met Tom Chilton en James Nash als rijders. Het seizoen werd geen hoogvlieger en toen Ford zich voor 2013 uit het WTCC terug trok, staakte het team zijn activiteiten.
Foto: FIA WTCC en Hans van Onsem
Tweet