van der Horst

Onyx en Arlington zetten schouders onder nieuw WTCC-project

Mike Earle, terug van weggeweest
Mike Earle, terug van weggeweest
Onyx Race Engineering en de Arlington Industries Group hebben zopas bekend gemaakt dat ze kun krachten bundelen en vanaf 2014 een World Touring Car Championship-project op poten zetten. Het zou gaan om een vijfjarenplan waarbij beide partijen een wagen die beantwoordt aan het nieuwe technisch reglement gaan ontwerpen, bouwen en inzetten. Welke wagen daartoe als basis dient en wie de rijders zullen zijn, wordt later meegedeeld. Naast Honda, Chevrolet, Citroën en Lada zal er volgend jaar dus een vijfde TC1-spec bolide deelnemen aan het WK, goed voor in totaal minstens 16 nieuwe wagens.
Het Onyx Race Engineering van Mike Earle kan op een uitstekend autosport-palmares bogen dat teruggaat tot de tachtiger jaren met een rist successen in F3, F2 en Formula 3000. Met name in het bijzonder competitieve FIA F3000-kampioenschap eindigde Onyx met de in België wonende Emanuele Pirro 3de in 1985 en 2de in 1986 om dan in 1987 de titel te veroveren met Stefano Modena.

Na een tegenvallend seizoen met Volker Weidler in 1988, zette Onyx in 1989 de stap naar F1 met de door Alan Jenkins ontworpen Onyx ORE-1. In de koningsklasse van de eenzitterij kan het team dankzij Moneytron-steun van beursgoeroe Jean-Pierre Van Rossem de Belgische belofte Bertrand Gachot en Stefan
Bertrand Gachot - Onyx Ford Spa 1989
Bertrand Gachot - Onyx Ford Spa 1989
Johansson achter het stuur zetten. Gachot die nota bene zelf Van Rossem in het F1-wereldje had geïntroduceerd, werd naderhand door de flamboyante Belg aan de kant gezet voor de Fin JJ Lehto. In 1990 - Van Rossem was toen al met de Noorderzon vertrokken - moesten Johansson en Lehto het met beperkte middelen en een niet doorontwikkelde wagen zien te rooien. Johansson werd al na twee GP's door Gregor Foitek vervangen maar uiteindelijk, na flink wat onverkwikkelijke toestanden, viel na tien van de zestien Grand Prix' definitief het doek over het F1-opzet.

Naast activiteiten in Touring cars, sports cars, classic- en supercars was Mike Earl betrokken bij de BTCC- en WTCC-campagnes van Arena Motorsport dat in 1991 het licht zag en met Honda-rijders Matt Neal, Andy Priaulx, Alan Morrison en Tom Chilton heel wat BTCC-successen boekte. In 2009 werd onder de naam Team AON overgeschakeld op Ford Focus waarna het team in 2012 in het WTCC debuteerde met Tom Chilton en James Nash als rijders. Het seizoen werd geen hoogvlieger en toen Ford zich voor 2013 uit het WTCC terug trok, staakte het team zijn activiteiten.

Foto: FIA WTCC en Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op dinsdag 7 januari 2014.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons