van der Horst

Promotor Marcello Lotti over het heden, verleden en toekomst van het WTCC

Yves Bacquelaine (voorzitter RACB Sport) - Marcello Lotti
Yves Bacquelaine (voorzitter RACB Sport) - Marcello Lotti
Geen winterreces voor Marcello Lotti, promotor en baas van het World Touring Car Championship. De Italiaan die de internationale sprintserie anno 2000 op de rails zette en deze van een Europees kampioenschap tot een wereldkampioenschap liet evolueren, spaart in deze moeilijke periode tijd noch moeite om de toekomst van zijn geesteskind veilig te stellen. Een opdracht die hij spijts het verdwijnen van het officiële Chevrolet-team wel weer tot een goed einde zal brengen. Tijd voor een korte babbel.

Hoe kijkt Marcello Lotti terug op het seizoen 2012?

cf75d8b2ae8b22739da0b46d0222170335a77255.jpg
"Hoewel we nog steeds de negatieve gevolgen van de wereldwijde financiële crisis ondergingen, ervaar ik het seizoen 2012 toch als positief. Vergeleken bij andere raceseries profiteerde het WTCC van enkele positieve gebeurtenissen; zo was er het succes van de eerste meeting op Noord-Amerikaanse bodem, mede dankzij het enthousiasme van de lokale promotor. Ook Ford's deelname aan het volledige seizoen en de komst van constructeur Honda ter gelegenheid van de laatste wedstrijden werden als positief ervaren. Tenslotte was er de interesse die nog andere merken zoals Citroën in de serie betoonden en de actieve rol van de FIA bij het uitstippelen van de technische evolutie. Dit alles bewijst dat het met de interesse voor het WTCC en toerwagencompetities in het algemeen opnieuw de goede kant uit gaat.

Dat de titelstrijd bij de rijders andermaal tijdens het allerlaatste treffen werd beslecht - zowat het handelsmerk voor WTCC - was leuk meegenomen. Met Rob Huff kreeg het kampioenschap een waardig kampioen. Wanneer een rijder een kampioenschap wint dan staat zijn kunnen buiten kijf. Als promotor van de serie verheugt het me vast te stellen dat iemand die in een nationale merkentrofee debuteerde het tot wereldkampioen weet te brengen. Zoiets straalt ook af op de serie zelf.

Wat brengt 2013?

WTCC
WTCC
Het seizoen dat er aan komt belooft interessant te worden, in het bijzonder met de opening naar het Russische front toe. Als een van de grote marktleiders is Rusland strategisch belangrijk, reden waarom het bovenaan ons commercieel verlanglijstje stond. Het land beschikt nu over een omloop die voldoet aan de WTCC-vereisten en bovendien begroeten we met de deelname van het door Lukoil gesteunde LADA Sport Team tevens de komst van de Avtovaz Groep, de belangrijkste Russische autoconstructeur.


Ook het deelnemersveld voor 2013 stemt me vrij optimistisch. De teams die er vorig jaar bij waren tekenen opnieuw present en we verwachten nog één of twee nieuwkomers. Een behoorlijk aantal merken is vertegenwoordigd, waaronder ook Chevrolet. De kans dat Chevrolet er nog steeds bij zal zijn is reëel; daar zijn we blij mee want het is een belangrijk merk dat ons zal toelaten het niveau van het kampioenschap hoog te houden,zowel naar het aantal deelnemers als naar de kompetitiviteit toe.

Inmiddels wordt reeds hard gewerkt aan het nieuwe technisch reglement dat er in 2014 komt...

Na elf jaar was het technisch reglement aan een facelift toe en we zij blij dat FIA-voorzitter Jean Todt onze visie deelde en dadelijk de stier bij de horens nam. Aanvankelijk was het de bedoeling de regelgeving pas in 2015 aan te passen; de golf van interesse die nieuwe constructeurs betoonden en het feit dat de reeds deelnemende merken op het punt staan nieuwe modellen te lanceren die in 2014 zouden kunnen gehomologeerd worden, hebben ons er toe doen besluiten de wijzigingen reeds in 2014 door te voeren.

Marcello Lotti met FIA-voorzitter Jean Todt
Marcello Lotti met FIA-voorzitter Jean Todt
Let wel, we hebben het hier niet over een nieuwe generatie van wagens maar over een technische evolutie van het Super 2000-concept dat in 2002 in het leven werd geroepen. Het gaat 'em in eerste instantie over meer PK's en geluid, het terugdringen van het gewicht, grotere wielen en een agressiever look. Om een stormvloed aan vragen om technische vrijstellingen te vermijden werd tevens besloten meer ruimte te laten voor wijzigingen aan de ophanging. Nog meer plannen liggen op tafel met het oog op latere toepassingen zoals de 'push to pass' en een gemeenschappelijk hybridesysteem. De FIA en de betrokken merken leggen hieraan de laatste hand; tegen eind januari moet alles zijn afgerond om het resultaat dan in maart voor te leggen aan de World Motor Sport Council.

Het wordt een evolutie die de geest van het toerwagenracen respecteert, waarbij het mogelijk blijft de racewagen te identificeren met de productiewagen waarvan hij is afgeleid. De ene zal tevreden zijn, oordelend dat het een update van het kampioenschap betreft, de andere zal niet akkoord gaan, verwijzend naar de meerkost die zal volgen. Hoe dan ook, de Super 2000-spec heeft bewezen dat de FIA bij machte is de technische regelgeving voor lange tijd te bevriezen. Onze gebundelde inspanningen hebben er tevens voor gezorgd dat het kostenplaatje stabiel bleef. Met deze nieuwe evolutie zullen we de kosten onder controle blijven houden, ook al zal er aanvankelijk in de nieuwe wagens moeten worden geïnvesteerd. Daarbij zullen we een manier uitdokteren die het evenwicht in de cohabitatie van de huidige en nieuwe wagens garandeert."

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zaterdag 5 januari 2013.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons