van der Horst

Salzburgring: Het regent straffen, Nykjaer op pole voor race 1 (update)

Marcello Lotti - Gabriele Tarquini
Marcello Lotti - Gabriele Tarquini
Chaotische toestanden zaterdagavond in en rond de wedstrijdtoren waar deelnemers, teams en pers uren dienden te wachten om een idee te krijgen van de uiteindelijke grid voor de eerste race van het Salzburgweekend. Een en ander was het gevolg van de beslissingen die de wedstrijdleiding nam naar aanleiding van het vreemde verloop van Q2. Daarin was zowat de hele groep, al dan niet uit eigen wil, op de rem gaan staan.

Tom Coronel: overleg
Tom Coronel: overleg
Artikel 2 e) van de FIA International Sporting Code stipuleert dat een rijder niet zonder reden of zonder dat er gevaar dreigt traag mag rijden. Omdat de gemiddelde snelheid in de laatste ronde 46 km/u bedroeg met 32 km/u als laagste snelheid, besloot de wedstrijdleiding tot bestraffingen over te gaan, via een geldboete en terugzetting op de grid voor race 1.

Veertien rijders, twee daarvan om dezelfde reden ook in Q1, waren hierbij betrokken;  elf werden uiteindelijk bestraft. Beroep is in dit geval niet mogelijk.

Hierbij het lijstje:

Geldboeten:

O'Young, Huff, Coronel en D'Aste: elke 1000 euro
Valente,Chilton,Muller,MacDowall,Michelisz en Monteiro: elk 3.000 euro
Coronel: 3.000 euro (Q1) en 1000 euro (Q2)
Tarquini en Oriola: elk tweemaal 3.000 euro

Bestraffing in terugzetting op de grid:

Tarquini: 12 plaatsen (voor inbreuk in Q1) en 12 posities voor inbreuk in Q2 , dus 24 plaatsen terug (op een grid van 22 rijders...)
Oriola: 8 plaatsen terug (Q1) en 8 plaatsen (Q2), dus 16 plaatsen achteruit
Coronel: 10 plaatsen (Q1) achteruit en 5 plaatsen achteruit (Q2)
Monteiro: 12 plaatsen achteruit (Q2)
Michelisz: 12 plaatsen achteruit (Q2)
Chilton: 12 plaatsen achteruit (Q2)
Muller: 12 plaatsen achteruit (Q2)
MacDowall: 8 plaatsen achteruit (Q2)
Valente: 5 plaatsen achteruit (Q1)

Tegen James Nash, Michel Nykjaer en Mikhail Kozlovskiy werd geen verdere aktie ondernomen, zij worden dus niet bestraft.

Wat de weerslag hiervan op de uiteindelijke grid voor race 1 is, moet later blijken, dat wordt momenteel nog bekeken. De eigenlijke grid wordt hoe dan ook pas morgenochtend na afloop van de warm up bekend gemaakt. Vast staat dat Michel Nykjaer morgen vanop de pole vertrekt met James Nash naast zich. Door het omkeren van de top 10 in Q2 (top 10 die voor de samenstelling voor de grid voor race 2 niet door de bestraffingen wordt geaffecteerd) start Nash ook in race 2 vanop de pole.

Een en ander gaf uiteraard aanleiding tot heel wat commotie en discussies onder en tussen de rijders. Blijft de vraag of dit alles echt wel nodig was en of de wedstrijdleiding zich niet beter had beperkt tot een verwittiging voor alle betrokkenen. De serie is in elk geval niet gebaat bij de heisa rond deze zaak.

UPDATE: Net voor het licht definitief uit ging raakte  nog bekend dat de drie Honda's uitgerust waren met een niet conforme achtervleugel en de Japanse wagens werden dan naast de bestraffing nog eens gediskwalificeerd ook.

Foto: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zaterdag 18 mei 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons