van der Horst

Slovakia Ring: Tom Coronel aan de voet van het podium (+ Video)

0d2f436523f4e69184cc19a625a76e9929edfe10.jpg
Tom Coronel presteerde andermaal sterk in Slowakije tijdens het vierde raceweekend van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens. Met de ROAL Motorsport Chevrolet Cruze pakte de 42-jarige Nederlander in de kwalificaties op de Slovakiaring een zevende en vierde plek. Om in de eerste, als gevolg van de aanhoudende regen, tot acht ronden ingekorte race als vierde te eindigen. De tweede race, die veel later op de middag gepland stond, ging niet door als gevolg van het vele regenwater op de baan en de onvoldoende veiligheidsgaranties voor de rijders. Daarmee bleef het puntentotaal van Coronel in de WK tussenstand steken op 28 punten en een tiende plaats.
  • Hamofa Performance

4fbe7aa9b14697a0d91a541988645d8e9ec49758.jpg
Na afloop van het weekend verklaarde Coronel: "De auto was een stuk beter en ik heb dit weekend veel en lekker kunnen rijden. In de vrije trainingen zat ik er gelijk goed bij met een vierde en een zevende plek op minder dan een seconde van de top. De Slovakiaring is een heel technisch circuit, waarbij de balans tussen high speed en low speed belangrijk is. Door veel kilometers te maken krijg ik een steeds beter gevoel met de auto.

De race ging lekker. Na een goede start was het in de eerste bocht nog wat tikkie-takkie, maar ik kon zonder schade verder. Ik won zelfs een plek en kwam achter mijn teamgenoot Tom Chilton terecht met wie ik rondenlang heb gestreden. Door de spray had ik weinig zicht en moest ik echt goed kijken wanneer ik mijn aanval zou plaatsen. In de vijfde of zesde ronde schoof Tom te ver naar buiten en kon ik er vrij makkelijk aan de binnen kant langs. Het zicht werd daarmee ook gelijk weer wat beter.

Maar de regen werd heviger en op de rechte stukken begon de auto steeds meer te aquaplaneren. Het was niet echt verantwoord om nog veel langer door te rijden. Zelfs toen de Safety Car in de baan kwam, kon ik met moeite het tempo bijhouden. De WTCC-auto's van dit jaar hebben veel bredere banden en dit is een circuit met weinig afwatering. Door de hoogteverschillen loopt het water dus naar de lagere gedeelten en daar ontstaan dan wel heel diepe plassen. Ik hoorde dat de regenval tijdens de rode-vlagsituatie van de eerste race iets van 2,7 millimeter bedroeg en op het moment dat het besluit viel om de tweede race niet door te laten gaan was het 8,8 millimeter. Het was echt bar. Ik ben het eens met het genomen besluit, want ik moet er niet aan denken wat er tijdens die race allemaal gebeurd zou zijn. Over twee weken is er weer een race en daar willen we immers ook weer aan de start staan. Niemand heeft nu schade opgelopen door de weersomstandigheden. Eerlijk gezegd weet ik niet of deze race nu nog een keer ergens ingehaald zal worden. Al met al een wijs besluit van de organisatie en nu op naar de volgende races. De auto voelt goed aan en ik heb er zin in!"

 



Tom Coronel press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Touring Car Championship op maandag 12 mei 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons