van der Horst

Yokohama Trophy: startpremie van 40.000 euro moet TC2-kandidaten van deelname overtuigen

Ook dit jaar Yokohama Trophy
Ook dit jaar Yokohama Trophy
De Yokohama Drivers Trophy wordt vanaf 2014 voorbehouden aan rijders die aanzetten in de nieuwbakken TC2-klasse. Daarin vinden we enkel nog die wagens terug die voldoen aan het tot 2013 van kracht zijnde technisch reglement, zoals o.m. de BMW's TC 320 of nog de SEAT's Leon WTCC. Waar Citroën, Honda, Lada, RML en Onyx samen wellicht zestien nieuwe TC1-auto's op de startgrid brengen, blijkt er voor de TC2-klasse heel wat minder interesse te zijn. WTCC-organisator Eurosport Events wil hieraan verhelpen en lokt thans mogelijke Yokohama Trophy-deelnemers die een volledig seizoen betwisten met een startpremie van 40.000 euro.
748b7b0fe781a269c9ede28563d9eb1fb42edc8c.jpg
Toegegeven, men  loopt hoegenaamd niet storm voor de TC2-klasse. Teams als Wiechers-Sport, Team Engstler en Campos gaven, in afwachting van een mogelijke overstap naar TC1 in 2015 wanneer meer nieuwe wagens voorhanden zullen zijn, wel te kennen geïnteresseerd te zijn, maar namen van kandidaat-rijders werden tot dusver niet naar voor geschoven. Uitzondering gemaakt dan voor Dušan Borković; de Serviër zou aanvankelijk met een Campos Racing SEAT Leon in TC2 aanzetten, maar kondigde inmiddels aan één van de twee Campos-gerunde Cruze's by RML in TC1 te zullen bemannen. Voorlopig terug naar af dus.

Nu, aan de start verschijnen met een wagen die mogelijk drie, vier seconden trager is dan de TC1-bolides en dus geen enkele kans meer maakt op de algemene zege zoals dat afgelopen jaar nog wel het geval was, klinkt niet meteen uitnodigend. Dat teams en/of rijders er in de gegeven omstandigheden zouden voor opteren liever het mooie weer te maken in bv. het ETCC dan tweede viool te spelen in WTCC, valt niet uit te sluiten.Toch wordt de soep wellicht niet zo warm gegeten als ze wordt opgediend.
Campos dat toch al aanwezig is met twee TC1-Cruze's zal wellicht twee SEAT's in TC2 inzetten waarvan één voor Fernando Monje. Ook Münnich Motorsport liet verstaan in 2014 enkele WTCC-races te zullen betwisten en wat dan met Nika Racing, STR en Bamboo Engineering, tenzij dit laatste  team alsnog met twee RML Cruze's uitpakt zoals het eerder had aangekondigd. Het jaar is nog jong, afwachten maar.

0ca032890275b67641ecc387d06930c5eec46a0e.jpg
En dan is er ook nog de Yokohama Teams Trophy. Die wordt dit jaar voorbehouden aan teams die geen 'directe ondersteuning van een constructeur' genieten. Dit zou inhouden dat ook ROAL Motorsport en Campos Racing die allebei twee RML-Cruze's inzetten voor respectievelijk Coronel-Chilton en Valente-Borkovic voor de Trophy in aanmerking komen. Vraag hierbij is wat onder 'directe ondersteuning' verstaan wordt en of ook Honda-klantenteams Zengő Motorsport (Norbert Michelisz) en Proteam (Mehdi Bennani) al dan niet Trophy-punten zullen kunnen scoren. Wat de entree(s) van het Onyx-team betreft, dient afgewacht of Mike Earle al dan niet met een constructeur in zee gaat.

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op woensdag 15 januari 2014.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons