van der Horst

Studenten van KU Leuven en Thomas More stellen nieuwe elektrische formulewagen voor

Presentatie Umicore Isaac
Presentatie Umicore Isaac
Donderdagavond stelden de 37 studenten van de KU Leuven en Thomas More school, hun nieuwe elektrisch aangedreven formulewagen voor waaraan ze negen maanden gewerkt hebben. De voorstelling vond plaats in de stadsschouwburg in de aanwezigheid van verscheidene lokale prominenten uit de politiek en bedrijfsleven. De Umicore Isaac, zoals de wagen gedoopt werd, is een evolutie van de Umicore Luna waarmee de scholen vorig jaar deel namen aan de Formula Student competities. De aerodynamica, de monocoque en de elektrische aandrijving ondergingen evoluties om de wagen nog performanter te maken.
Umicore Isaac
Umicore Isaac
Formula Electric Belgium is een teamproject waarbinnen 37 studenten van KU Leuven en Thomas More zich richten op het gezamenlijk ontwerpen en afwerken van een elektrische wagen. Het project kadert in een postgraduaatopleiding Innoverend Ondernemen voor Ingenieurs. De korte duur, namelijk negen maanden, waarin de wagen moet ontwikkeld en gebouwd worden, legt heel wat druk op de schouders van de studenten. Er werd niet gestart van een wit blad want de scholen nemen al enkele jaren deel aan de Formula Student competitie en er kan dus vertrokken worden van een bestaande bolide. De bedoeling is echter om elk jaar meer innovatieve technologieën toe te passen en de prestaties van de wagen op te krikken.

Presentatie Umicore Isaac
Presentatie Umicore Isaac
De doelstellingen voor dit jaar waren hoog vermogen, laag gewicht en intense innovatie. Het vermogen wordt gehaald uit twee elektrische motoren met een totaal vermogen van 160 pk. Met behulp van vectorsturing kunnen de twee elektromotoren onafhankelijk en optimaal aangestuurd worden. Het gewicht van de wagen werd verlaagd naar 205 kilogram en dit werd vooral bekomen door het gebruik van een carbon monocoque chassis uit één stuk in tegenstelling tot het uit twee helften bestaande monocoque van de Luna. Met deze techniek komt het gewicht van het chassis niet boven de 23 kilogram.

De Umicore Isaac beschikt ook over een semi-actieve ophanging voor een beter contact tussen band en wegdek. Een draadloos telemetriesysteem stuurt continu data door tussen de wagen en de ingenieursstudenten in de pit. Ook de aerodynamica werd onder handen genomen. Zowel de voorvleugel als de achtervleugel kregen een derde element erbij voor meer neerwaartse druk. Ook de zijkanten van de wagen hebben een betere aerodynamische vorm zeker nu de batterijen verplaatst werden van de zijspots naar binnenin het verlengde chassis.

poster Formula Student
poster Formula Student
Na de statische presentatie in de schouwburg werd de wagen van de Bondgenotenlaan verplaatst naar het Ladeuzeplein waar een roll out plaats vond. De studenten vertrekken nu naar Silverstone voor een eerste competitie, later op de zomer vinden er nog wedstrijden plaats op de circuits van Hockenheim en Barcelona.

Foto's: Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Varia op zaterdag 2 juli 2016.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons