Targa Florio 1971: Een memorabele editie
![Nico Vaccarella - Alfa Romeo T33/3](https://www.autosport.be/i/200/upload/229a303132122fdbbb128867b6476ce59cfebc0b.jpg)
![Jo Siffert-Brian Redman - John Wyer Automotive Engineering - Team Gulf](https://www.autosport.be/i/200/upload/53577ebc0fb169f372a1ff8dc84175c7b85118cf.jpg)
Tot op de laatste race bedroegen de hoogste gemiddelde snelheden net geen 130 km/h en dat ondanks topsnelheden van boven de 300 km/h op het rechte stuk van Buonfornello nabij Campofelice di Roccella. Ook op de rechte lijn dwars door het dorpje Cerda bereikten de snelste wagens snelheden van rond de 250 km/h!
Acte de présence
In 1971 stond de Targa Florio gepland op 16 mei. Een vrij slecht gekozen datum, want de week daarvoor had de voorgaande wedstrijd van het Wereldkampioenschap der Merken plaatsgevonden op Spa-Francorchamps. Toch telde het startveld 74 starters. Zoals elke jaar dienden de deelnemers elf rondes af te leggen, goed voor een afstand van 792 km. Het sprak voor zich dat de dikke, logge vijf liter sportwagens hier niet op hun plaats waren. Dat onderstreepte wel de straffe prestatie van Nino Vaccarella en Ignazio Giunti het jaar ervoor. Zij behaalden een mooie derde plaats achter het stuur van de Ferrari 512 S, na de winnende Porsches.![John Wyer Automotive Engineering - Team Golf Porsche](https://www.autosport.be/i/200/upload/b9d506eb096662edb8de7e248366fe4b244046fa.jpg)
Autodelta volgde het voorbeeld van Porsche om zijn 'pistards' te vervangen door 'routiers'. Op de drie officiële Alfa Romeo T33/3s vonden we de volgende tandems: Andrea De Adamich/Gijs Van Lennep, Rolf Stommelen/Leo Kinnunen en publiekslieveling/schoolmeester uit Palermo Nino Vaccarella - ook wel 'Il preside volante' genoemd - die elke centimeter van het circuit kende. Op het laatste moment vervoegde een door Scuderia Brescia Corse ingeschreven T33/3 voor Nino Todaro-Codones de officiële Alfa’s. De Italiaanse proto’s wogen 615 kg, 55 kg meer dan de Porsches, maar hun V8 ontwikkelde dan weer 65 pk meer dan de 908/3.
Grote afwezige was Ferrari. Het ontbrak de SEFAC aan tijd om de enige 312 PB na de zware crash het weekend ervoor in Francorchamps terug rijklaar te maken. Enige concurrentie kon wel verwacht worden van de Lola T212, een licht wendbaar prototype met een krachtige Cosworth-motor. Een vijftal wagens verscheen aan de start, maar vooral beide prototypes ingeschreven door de Scuderia Filipinetti voor Jo Bonnier/Richard Attwood en Mike Parkes/Peter Westbury konden wel eens zorgen voor vuurwerk. De GT-klasse was de grootste categorie. Een bonte opstelling bestaande uit een horde Porsche 911 S met twee liter en 2,4 liter motoren, zes Alfa GTA's, twaalf Lancia Fulvia HF's waaronder twee fabrieksinschrijvingen, een viertal privé-ingeschreven Alpine A110's, een Dino 246 GT, een Fiat 124 Spider en een trio Opel GT Gr. 4's. Die laatsten werden piekfijn geprepareerd door 'Il Magico' Vigilio Conrero, de pk-tovenaar uit Turijn.
Kwalificaties
Onder een stralende zon werden de kwalificaties verreden, die uiteindelijk door de Alfa’s gedomineerd werden. Vaccarella zette met 34 minuten 14 seconden de snelste tijd neer. Op twaalf seconden volgde De Adamich die dan weer Stommelen op dertien seconden reed. Met een tijd van 35 minuten 22 seconden bleek Larousse de snelste Porsche, op de voet nagezeten door Rodriguez die op 26 seconden eindigde van zijn merkcollega. Zowel Siffert als Elford gingen in de fout waardoor hun tijd verknoeid werd.![Larousse (Porsche) en Attwood (Lola) aan de start](https://www.autosport.be/i/200/upload/31b68192a1d8f3fb006d682fc5be99863797161d.jpg)
Wedstrijddag
Gedurende de hele nacht nestelden de toeschouwers zich rond het 72 km lange circuit om hun held Nino Vaccarella aan te moedigen. Hoewel er geen officiële cijfers bekend waren zou de Targa in 1971 rond de 500.000 kijklustigen op de been hebben gebracht.![Rodriguez liet zich verrassen door het gladde wegdek in Collesano](https://www.autosport.be/i/200/upload/a72c64f5a9957e3ff23cacc577ee41485c36d8c2.jpg)
![De Adamich versus Larousse](https://www.autosport.be/i/200/upload/5160adeb9eebc895ab50caea5ae04f47226d5aa8.jpg)
In de GTS-klasse leidde de Lancia Fulvia 1600 HF van Raffaelo Pinto de dans. Inmiddels was de kopgroep reeds begonnen de traagste deelnemers te dubbelen waardoor er geen toptijden geklokt konden worden. Larousse bleek daarbij het meest problemen te ondervinden. Tijdens de tweede ronde verloor hij daardoor de leiding aan Vaccarella die nu een voorsprong van 34 seconden wist op te bouwen. De Adamich reed in derde plaats, op zijn beurt gevolgd door de Lola van Bonnier. Mike Parkes die de tweede T212 van de Scuderia Filipinetti bestuurde viel terug door problemen met de brandstoftoevoer. Het probleem kon worden hersteld en Parks was aan een mooie inhaalwedstrijd bezig.
![Nico Vaccarella - Alfa Romeo T33/3](https://www.autosport.be/i/200/upload/8b538854d37d8408881d1dc3b91378895dc17474.jpg)
![Larousse (Porsche) moet opgeven door een defecte achterophanging](https://www.autosport.be/i/200/upload/10c303cbaa3f6591f922cc99fdbe6ce339bc9fa1.jpg)
!['Christine' - Bonomelli Porsche](https://www.autosport.be/i/200/upload/0ea065ca6bbaa0c3b8573c0fd639b2680384f4ea.jpg)
Tekst: Alec Lavaerts Foto’s: Archivio Alfa, Porsche Archief, archief Maurice van Sevecotte
Tweet