Teleurstelling na presentatie Belgische Fiesta Cup
Het doelpubliek van de cup is ook duidelijk, "We willen een springplank zijn, een mogelijkheid bieden aan jonge mensen, maar ook aan iets minder jonge mensen. Ik heb telefoon gehad van iemand van 53 die zei 'ik wil rijden'. Geen enkel probleem, u bent welkom", besloot Custers. Over de aangekondigde nieuwigheden, bleef het vooral stil. Enerzijds zijn er plannen om TV-beelden te voorzien, maar er is "nog niets getekend" aldus Custers die in één adem ook vermeldde: "ik heb een voorakkoord met een mooie Europese competitie waarin we onder andere ook Ford en Chevrolet terugvinden (n.v.d.r. iets minder geheimzinnig: gewoon de NASCAR Whelen Euro Series). Ze bieden mogelijk een testdag voor de drie, vier, vijf beste rijders van onze competitie, zonder verdere kosten."
Hoewel de presentatie dus een good news show was, overheerste bij een significant deel van de aanwezigen een ander gevoel. "Dit is niet echt waarop we gehoopt hadden, we hadden iets méér informatie verwacht", liet Autosport.be optekenen. "We hebben niets nieuws gehoord, niets wat we nog niet wisten", vertelde een andere bron die aanwezig was op de presentatie. "We hadden eigenlijk verwacht hier de wagen te zien, ten minste dat. Maar niets", klonk het teleurgesteld. "Voor ons is het ook belangrijk te weten waaraan we beginnen, we willen geen auto aanschaffen als er maar vijf auto's deelnemen in België."
Positieve geluiden kon Autosport.be wel opvangen bij Dick van Elk, de organisator van de Nederlandse Ford Fiesta Cup. "We hebben dertig wagens besteld voor de Nederlandse cup en we krijgen heel wat aanvragen van geïnteresseerden. Voor de ontwikkeling van de wagen zijn we gaan kijken bij M-Sport, gezien zij ervaring hebben met dit type wagens. Omdat de Ford Fiesta waarop we ons baseren in feite een rallywagen is, hebben we Intrax onder de arm genomen om de ophanging e.d. aan te passen. In België en Nederland worden bovendien dezelfde wagens gebruikt, waardoor Nederlandse rijders ook de Belgische meetings aan hun programma kunnen toevoegen." We begrijpen dat er (in Nederland) niet effectief dertig wagens op de grid verwacht worden, maar dat er ook exemplaren achter de hand gehouden worden, bijvoorbeeld voor gebruik na een zware crash - een verstandige keuze lijkt ons.
Foto's: Ronald Jassens & Marnik Mouchaers
Tweet