van der Horst

Testwerk Citroën C-Elysée gaat onverminderd voort

911a8f4cbbea46e124fcfdd57a9be47e00f3ea0b.jpg
Minder dan drie maand voor de start van het WTCC-seizoen op 13 april in Marrakech, steekt Citroën Racing nog een tandje bij. Met de ontwikkelingsfase achter de rug, wordt alle aandacht thans toespitst op de race-afstelling van de C-Elysée. Xavier Mestelan-Pinon, adjunct directeur-generaal en tevens technisch directeur van Citroën Racing, licht in onderstaand interview de gang van zaken toe.

Citroën C-Elysée
Citroën C-Elysée
Kan u de verschillende fases die het C-Elysée-project tot dusver doorliep even schetsen?

« Tijdens de winter van 2012 hebben we een DS3 WRC omgebouwd tot laboratoriumwagen om een antwoord te vinden op de vragen die we ons stelden over het preciese functioneren van een toerwagen.
Dit voorbereidend werk heeft ons toegelaten om de eigenlijke conceptie van de C-Elysée gerichter aan te vatten. Halfweg juli volgden dan de allereerste meters op de baan zelf. Tot het einde van vorig jaar hebben we de performance en de betrouwbaarheid van de nieuwe WTCC-wagen steeds weten te verbeteren door hem met nieuwe componenten verder te laten evolueren. Sinds begin dit jaar ligt het concept technisch zo goed als vast en concentreren we ons op de exploitatie. Nu zijn het de afstelling, banden en het gebruik dat de rijders van de wagens maken die voor tijdwinst zorgen."

Testen in Abu Dhabi
Testen in Abu Dhabi
Op welke omlopen werd er tot dusver getest?

"Liever dan systematisch te opteren voor omlopen waarop we zullen racen, hebben we gezocht naar circuits die representatief zijn voor de verschillende situaties die ons dit seizoen wachten. Daarom zijn we op de Hungaroring en in Monza gaan testen, twee totaal verschillende omlopen.Begin dit jaar hebben we dankzij onze partner Abu Dhabi op de Yas Marina-omloop getest; we hebben er geprofiteerd van de mildere temperaturen maar het heeft er zowaar ook geregend!"

Wat hebben jullie uit deze ontwikkelingsfase geleerd?

Met het nieuwe technisch reglement wijzigen alle parameters. De auto's zijn nu breder, lichter, krachtiger.... zelfs een ervaren rijder als Yvan Muller mist referentiepunten! We hadden wel rekening gehouden met het belang van de aerodynamica, maar dat dit facet zo doorslaggevend zou zijn hadden we nooit gedacht. Op dit vlak werd een hoop werk verzet,  aanvankelijk met CFD-berekeningen en naderhand enkele windtunnelsessies. De uiteindelijke package hebben we nog niet op de baan zelf uitgetest, dat zal pas ter gelegenheid van de laatste tests voor de start van het seizoen gebeuren."

Jullie hebben ongetwijfeld ook op andere dan alleen maar op aerodynamische vlak vooruitgang geboekt?

"Vanzelfsprekend werd aan elk puntje bijzondere aandacht besteed. Neem bijvoorbeeld de ophanging, waarvan we de geometrie aanvankelijk hebben gedefinieerd vertrekkende van iets wat het meest in de buurt kwam: de Xsara Kit-Car, een voortrekker ontworpen voor het asfalt. Nochtans verschillen zowel de snelheid als de uitdagingen waarmee beide wagens worden geconfronteerd aanzienlijk. We hebben dus wat moeten schipperen alvorens tot de beoogde efficiëntie en betrouwbaarheid te bekomen. Op motorisch vlak hadden we het iets makkelijker aangezien de motor van de C-Elysée WTCC een evolutie is van deze van de DS3 WRC die aan zijn vierde rallyseizoen toe is. Bepaalde technologieën zoals de ‘fresh air’ liggen  op omloop minder gevoelig zodat we al snel tot een bevredigend resultaat zijn gekomen. Zelfs met een vijftigtal PK meer zijn we geen belangrijke problemen op het vlak van de betrouwbaarheid tegengekomen."

Wat staat er verder nog op het programma?

"Voor het seizoen van start gaat hebben we nog drie testsessies gepland. Ter gelegenheid van één daarvan zullen we twee C-Elysée's inzetten voor Seb, José-Maria en Yvan om zoveel mogelijk ervaring op te doen, onder andere wat de banden betreft. De tests moeten de rijders en hun respectieve ingenieurs ook toelaten optimaal op elkaar ingespeeld te raken. Voorts proberen we ook onze werkmethodes, het materiaal en alle punten die specifiek zijn voor deze serie te valideren."

Wanneer denk je dat de homologatie van de Citroën C-Elysée WTCC rond zal zijn?

«De wagen komt half maart ter homologatie voor de FIA. Vanaf dat ogenblik mogen een aantal componenten niet meer gewijzigd worden, tenzij via het gebruik van jokers zoals we dat ook in rally kennen. De auto die we ontwikkelen moet van bij de eerste wedstrijd performant en betrouwbaar zijn want de zeven Europese meetings volgen elkaar in sneltempo op en dienen in amper elf weken afgewerkt. Het komt er dus op aan er reeds in Marrakech te staan!"

Foto's: Citroën Racing


 




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zaterdag 25 januari 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons