van der Horst

Tom Coronel ambieert plaats in de top-drie

Tom Coronel: steile ambities voor 2014
Tom Coronel: steile ambities voor 2014
Het zag er even niet zo goed uit voor Tom Coronel toen hij enkele maanden geleden voor het eerst in 13 jaar naast een toerwagenstuur leek te zullen grijpen. Sinds de bijzonder populaire Nederlander evenwel kon melden dat ie met een door ROAL Motorsport gerunde en RML gebouwde Cruze in Marrakech aan de start staat, loopt onze toch al immer goedgemutste Noorderbuur de hele dag met een brede smile rond. Pas terug uit de Dakar waar hij tweelingbroer Tim's exploten op de voet volgde, blikt onze man vooruit naar 2014.

3395982b2c211c4c07ac3e8cf1fffffae1706dee.jpg
Het WTCC staat op technisch vlak voor een keerpunt, in welke mate zal dit het kampioenschap beïnvloeden?

"Door de vleugels en grotere wielen zullen de auto's er alvast agressiever uit zien. Ik ben er zeker van dat de fans het naar hun zin zullen hebben, ik alvast wel! Want door de hogere snelheid in de bochten en de kortere remzones wachten de rijders grotere uitdagingen. Daar staat dan weer tegenover dat inhalen mogelijk moeilijker wordt en ik vraag me ook af of er tussen de wagens nog  evenveel contact mogelijk zal zijn, het handelsmerk zeg maar van het toerwagenracen en eentje waar de fans van smullen."


RML domineerde vorig jaar het kampioenschap met de 'oude' Chevrolet Cruze, wat verwacht jij van de nieuwe wagen die momenteel in de RML-ateliers in wordt gebouwd?

"Een moeilijke vraag aangezien ik het team niet goed genoeg ken. Wat ik wel weet is dat ik de voorbije jaren jaloers was op mijn concurrenten die met een snelle RML Chevrolet onderweg waren!
Bij RML heeft men ervaring zat en weet men waar men mee bezig is; nu ik daarenboven met het mij vertrouwde ROAL Motorsport eindelijk de kans krijg om met één van hun auto's te rijden, kan je je best de 'smile on my face' voorstellen!"
 

8ecbb34884a5fe94e6d69b355adf743cdc71a89d.jpg
Het WTCC doet dit jaar nog eens België aan, zo'n 'thuisrace' werkt extra motiverend?

“Zeer zeker! Dankzij RTL7 dat alle WTCC-wedstrijden net voor de F1 live-uitzendingen in een 40 minuten durend programma op antenne brengt, heb ik veel fans in Nederland maar ook in België. In Spa-Francorchamps krijgen die thans nog eens de kans om de WTCC-sfeer op te snuiven en de auto's als het ware aan te raken."

We lijken op een erg kompetitief startveld af te stevenen met naast RML nog drie officieel vertegenwoordigde constructeurs. Hoe schat jij de machtsverhoudingen in?

“Omwille van hun budget en het feit dat ze al maanden geleden startten met testen, lijkt Citroën een belangrijke voorsprong te hebben op de rest van het veld. Dat wordt moeilijk dus. Honda kan naast een sterk team en snelle rijders nu ook op een jaar WTCC-ervaring bogen. Ook LADA komt met Huff en Thompson met snelle rijders aan de start en zou wel eens de vruchten kunnen plukken van de rijke ervaring en technische knowhow van Oreca dat instaat voor de ontwikkeling van de auto. Zelf heb ik evenwel alle vertrouwen in de RML Group en ROAL Motorsport.” 

De combinatie RML-ROAL laat op papier het beste verhopen, zijn jouw ambities voor 2014 navenant?

"Ik wil vechten voor podiumplaatsen, races winnen en in de top 3 eindigen. Het klinkt ambitieus maar als je het mij vraagt hebben we het potentieel in huis om die doelstellingen te halen".

Foto's: Hans van Onsem

 




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op woensdag 22 januari 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons