van der Horst

Turkije: Hamilton wint race en zevende titel na spektakelstuk

Het podium in Turkije 2020
Het podium in Turkije 2020
Lewis Hamilton heeft zijn zevende F1-wereldtitel behaald na een spannende Turkse race. De Brit legde op een natte maar opdrogende baan een foutloos parcours af en kon uiteindelijk met ruime voorsprong op Sergio Perez de winst behalen. Sebastian Vettel maakte zijn comeback op het podium door in de derde laatste bocht van de race de derde plek van zijn teamgenoot af te snoepen.
  • De Swert Opticiens
Nog voor de race gestart was, gingen al twee rijders serieus in de fout. Antonio Giovinazzi crashte in de derde bocht op weg naar de grid en kon enkel en alleen maar deelnemen aan de race omdat een kraan hem uit de grindbak gehaald had. Zijn voorvleugel moest vervangen worden, maar verder liep zijn Alfa Romeo geen schade op. George Russell ging dan weer in de fout toen hij na een installatieronde crashte bij de pitingang. De Williams-crew had meer werk om de bolide op te knappen en de Brit moest vanuit de pitlane starten. Ook teamgenoot Nicholas Latifi startte vanuit de pitlane.

Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
De start van de race was erg spannend. Het regende niet, maar de baan was erg nat. Iedereen - met uitzondering van de Williams-rijders - startte op de extreme regenbanden. Beide Red Bull-rijders kwamen moeilijk weg van hun startplek, terwijl Lewis Hamilton en Sebastian Vettel een erg goede start maakten. In de eerste bocht tikte Daniel Ricciardo teamgenoot Esteban Ocon aan, die daardoor spinde. Ook Valtteri Bottas spinde, maar hij deed dit zonder contact met een andere wagen. Enkele bochten verderop maakte Hamilton een fout waardoor hij van P3 terugviel naar P6.

Ocon en Bottas, die na het incident in de eerste bocht achteraan aansloten, raakten elkaar in bocht 9, waardoor Ocon de pits moest opzoeken wegens een band die langzaam leegliep. Op het einde van de eerste ronde was polesitter Lance Stroll nog steeds eerste, gevolgd door Perez, Vettel (die elfde gestart was), Verstappen, Albon, Hamilton, Ricciardo, Raikkonen, Sainz en Magnussen.

Stroll bouwde ronde na ronde zijn voorsprong uit ten opzichte van zijn teamgenoot, maar vanaf de zesde ronde begon Perez te naderen en was zijn achterstand maar vijf seconden meer. Ondertussen zocht Charles Leclerc als eerste de pits op om intermediates te laten monteren. Hij zette onmiddellijk goede sectortijden neer, waardoor een heleboel rijders zijn voorbeeld volgden in de ronden nadien. Enkel Red Bull bleef op de extreme regenbanden doorrijden tot in ronde 11 voor Verstappen en ronde 12 voor Albon. Verstappen was blijkbaar snel genoeg blijven rijden op die regenbanden, want hij kwam net voor Vettel de baan op en had dus een positie gewonnen.

Na een virtuele safety car-periode om de geparkeerde bolide van Giovinazzi weg te duwen, zette Hamilton de jacht in op Vettel. De Brit ging echter te wijd en Albon kon diens vijfde positie overnemen. Een ronde later ging Albon voorbij Vettel en was P4 een feit.

Verstappen was ondertussen tot vlakbij Perez genaderd. De Nederlander probeerde de Racing Point-rijder in te halen in bocht elf - waar dit echt onmogelijk is - ging wijd en spinde. Hij viel terug naar P6, moest de pits opzoeken voor nieuwe banden en was dan achtste.

Sergio Perez - Racing Point
Sergio Perez - Racing Point
Vervolgens kregen we een periode met minder actie te zien terwijl de baan steeds droger werd. Niemand durfde te pits op te zoeken voor slicks, noch voor nieuwe intermediates. Leclerc was opnieuw de eerste die toch nieuwe intermediates liet monteren en zijn tijden verbeterden. Verschillende rijders volgden opnieuw zijn voorbeeld, waaronder ook Albon die gespind was en na de pitstop teruggezakt was naar P6. Leider Lance Stroll wilde blijven rijden op zijn versleten regenbanden, maar uiteindelijk verloor hij te veel tijd waardoor het team hem toch binnenhaalde voor nieuw rubber. Vanaf dan ging het bergaf voor Stroll. Hij had quasi onmiddellijk last van graining en verloor stelselmatig posities. De overwinning leek de eerste helft van de race bijna zeker, nu was de kans volledig gesmolten als sneeuw voor de zon. Racing Point besloot daarop om Perez niet binnen te halen, net zoals Hamilton ook buiten bleef.

Hamilton had ondertussen met dank aan DRS al Perez ingehaald en reed aan de leiding. Na twee ronden bedroeg zijn voorsprong al vijf seconden. Vanaf dan reed Hamilton onbedreigd naar de zege. We kregen de laatste twintig ronden terug meer acties te zien, zoals bijvoorbeeld Ricciardo die zijn negende positie wil verdedigen voor Norris, maar te laat remt en spint. Ook Verstappen spinde nog eens in ronde 51 maar verloor geen posities. De Nederlander ging een ronde later zelfs voorbij zijn teamgenoot om de zesde plek over te nemen.

Sebastian Vettel - Ferrari
Sebastian Vettel - Ferrari
In de laatste ronde maakte Perez een fout in bocht 9. Leclerc haalde de Mexicaan in, maar moest daarvoor wel op het vuile gedeelte van de baan gaan. Perez kon slipstreamen en kwam in de remzone van de derde laatste bocht van de wedstrijd naast Leclerc. De Monegask blokkeerde een voorwiel, schoof wat rechtdoor en Perez had zijn tweede positie terug beet. Vettel, die vlakbij het duo reed, profiteerde en kon zo in extremis de derde plek verschalken waardoor Leclerc pas vierde werd, en ook dat was niet evident. Door zijn foutje was ook Carlos Sainz hem bijna voorbij gegaan, maar de Spanjaard kwam een halve seconde tekort en finishte als vijfde. Red Bull eiste de zesde en zevende stelling op, terwijl Norris, Stroll en Ricciardo de laatste punten in wacht sleepten. En Valtteri Bottas? Die einigde met een ronde achterstand als veertiende na verschillende spins...

Uitslag Race F1 Grote Prijs van Turkije 2020

#RijderTeamResultaat
1.Lewis HamiltonMercedes1:42:19.313
2.Sergio PérezRacing Point BWT Mercedes+31.633s
3.Sebastian VettelFerrari+31.960s
4.Charles LeclercFerrari+33.858s
5.Carlos Sainz Jr.McLaren Renault+34.363s
6.Max VerstappenRed Bull Racing Honda+44.873s
7.Alexander AlbonRed Bull Racing Honda+46.484s
8.Lando NorrisMcLaren Renault+61.259s
9.Lance StrollRacing Point BWT Mercedes+72.353s
10.Daniel RicciardoRenault+95.460s
11.Esteban OconRenault+1 ronde
12.Daniil KvyatScuderia AlphaTauri Honda+1 ronde
13.Pierry GaslyScuderia AlphaTauri Honda+1 ronde
14.Valtteri BottasMercedes+1 ronde
15.Kimi RaikkonenAlfa Romeo Racing Ferrari+1 ronde
16.George RussellWilliams Mercedes+1 ronde
17.Kevin MagnussenHaasDNF
18.Romain GrosjeanHaasDNF
19.Nicholas LatifiWilliams MercedesDNF
20.Antonio GiovinazziAlfa Romeo Racing FerrariDNF



Dit artikel werd gepubliceerd door Rutger Vanhee in Formule 1 op zondag 15 november 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons