World RX en Euro RX vanaf 2016 volledig gescheiden
![Johan Kristoffersson - VW Polo Supercar](https://www.autosport.be/i/200/upload/45fe029433bca7dac860d04f2d5ec29fda356774.jpg)
![Tommy Rustad - VW Polo Supercar](https://www.autosport.be/i/200/upload/bd820cba2fa6119a68ffda7a925c17dfc9089f63.jpg)
Een seizoen later in 2014, toen er voor het eerst naast het Europees ook een wereldkampioenschap werd georganiseerd, veranderde niet veel aan het format, want toen reden de beide kampioenschappen door elkaar en ook hier werd eenzelfde probleem gecreëerd. Rijders van het Wereld- en Europees kampioenschap reden zowel tijdens de kwalificatiereeksen, halve finales en finale samen, waarbij de rijders van beide kampioenschappen belangrijke punten konden verliezen en terecht kritiek hadden.
![Hansen versus Ekström](https://www.autosport.be/i/200/upload/16fed716f70ef28fc524a144f041a393dfde119e.jpg)
![Petter Solberg - Citroën DS3 SuperCar](https://www.autosport.be/i/200/upload/d153e1e4e203acc50f760bce021b270b2761d7d3.jpg)
We maken ons hierbij evenwel een bedenking. Wat met de plaatselijke piloten die in hun eigen land of regio ook eens willen proeven van een wedstrijd, meetellend voor het WK? En wat met de Europese toppers, die de wedstrijden in Montalegre en op de Hockenheimring willen meepakken om hun materiaal uit te testen alvorens hun eerste wedstrijd in Mettet aan de start te komen? Zullen deze ook worden geweerd of ontmoedigd door extreem hoge inschrijvingsgelden? En wat met piloten die inzake budget geen volledig WK afwerken? Of bekende piloten die eenmalig worden uitgenodigd als publiekstrekker? Wordt ongetwijfeld vervolgd...
Foto's: Johnny Loix - Info: Frieda Loix
Tweet