van der Horst

Yvan Muller domineert vrije oefenritten op de Salzburgring

Yvan Muller even in de problemen
Yvan Muller even in de problemen
'Business as usual' voor Yvan Muller op de Salzburgring, decor voor de vijfde WTCC-meeting van het seizoen. De Fransman domineerde op een zonovergoten omloop de concurrentie, diens Chevrolet-merkgenoten incluis. In de eerste vrije oefensessie ging de Elzasser RML-stalgenoot Tom Chilton en Bamboo Engineering-rijder Alex MacDowall met zo'n vier tienden voor. In de tweede oefengalop,waarin Muller zich weliswaar in de chicane verslikte (foto), keek tweedesnelste Rob Huff tegen een achterstand van zes tienden aan.

In het Honda-kamp bleef men in de eerste sessie eerder bescheiden met een 5de,11de en 14de tijd voor respectievelijk Norbert Michelisz, Gabriel Tarquini en Tiago Monteiro. In de tweede sessie lukte Gabriele Tarquini spijts wat motorische problemen een vijfde chrono, Monteiro sloot als achtste af.

Rob Huff
Rob Huff
Vallen de Honda-prestaties tot dusver moeilijk precies in te schatten, duidelijk is alvast dat de SEAT Leon's en zeker de BMW's op deze supersnelle omloop topsnelheid tekort komen. Rob Huff lukte dan wel de tweede tijd maar zes tienden achtertand is een eeuwigheid. "In de eerste sessie kwam ik niet eens op het snelste punt van het rechte eind al zo'n 4 km/u op de Chevy's tekort, dan weet je het wel" aldus de Brit laconiek. All Inkl.Com-rijder Huff noteerde na een erg moeilijke seizoenstart in Monza en in Marrakech toch beterschap. "De auto leek aanvankelijk nergens op maar vanaf het weekend op de Slovakiaring verkreeg ik stilaan een betere balans. Mijn zege op de Hungaroring was evenwel totaal onverhoopt; zelfs met een omgekeerde grid zie ik niet meteen een omloop waar ik opnieuw bovenop het podium zou komen te staan".

Tom Coronel
Tom Coronel
Ook Tom Coronel bewees met de genoteerde topsnelheden in de hand dat het andermaal roeien wordt met de (beperkte) voorhanden zijnde riemen. "Daarenboven kan je er van op aan dat men er bij Chevrolet wel zal op letten geen al te snelle rondetijden te laten optekenen, daar die bepalend zijn voor het mee te dragen ballastgewicht." Onze Noorderbuur is er dan ook van overtuigd dat men in het Chevy-kamp nog sneller kan. Iets wat Huff, die het reilen en zeilen bij ex-werkgever RML dan weer door en door kent, betwijfelt. "Indien ik, zeg maar 600.000 euro moet neertellen voor een zitje dan zou ik toch wel verwachten dat men niet opzettelijk op de rem gaat staan. Wat doe je dan met de hattrick die Honda op de Hungaroring realiseerde? Neen, in dat verhaal ga ik niet mee."


Resultaten:

Eerste oefensessie:

1.Muller 2.Chilton +0.401; 3.MacDowall +0.419; 4.Huff +0.527; 5.Michelisz +0.688; 6.Nash +0.689; 7.Oriola +0.847; 8.Nykjaer + 0.881; 9.Coronel +0.939; 10.Thompson +0.976...

Tweede oefensessie:
1.Muller 2.Huff + 0.584; 3.Nash +0.651; 4.Chilton 0.710; 5.Tarquini +0.856; 6.MacDowall +0.968; 7.Oriola 0.967; 8.Monteiro +1.082; 9.Nykjaer +1.103; 10.Engstler +1.166....

Foto's: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zaterdag 18 mei 2013.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons