12H Bathurst: Organisatie past regels aan voor editie 2016
Verder opteert men voor vier klasses waarin de deelnemende bolides worden ingedeeld:
- Class A (GT3's met een opsplitsing in Pro-Am en Am)
- Class B (GT3 Cup)
- Class C (GT4)
- Class I (Invitational)
Wagens die de vorige edities in de Invitational Productie-klasses (o.a. Class D en F) uitkwamen (bijvoorbeeld SEAT León Supercopa's, Fiat Abarth 500's, Daytona Sportscars of BMW's M3, M1 en 135i), zijn nog steeds welkom, maar dan in de Class I en mits inachtneming van een normtijd van 2 minuten en 10 seconden. Er worden overigens enkel GT3's gehomologeerd tot en met dit jaar toegelaten; eventuele in 2016 gehomologeerde bolides worden dus geweerd - vermoedelijk om een zo correct mogelijke BoP te voeren. Onze landgenoot Claude Surmont, technisch directeur bij SRO voor onder meer Blancpain Sprint en Blancpain Endurance, zal aan het hoofd staan van de technische staf in Bathurst en de race zal eveneens het Balance of Performance systeem van de Blancpain GT Series hanteren.
Maximaal twee seeded-rijders mogen deelnemen op 1 GT3-wagen, waar dit bij een deelname in de Am-klasse zelfs nog verder beperkt wordt tot één. In het totaal moeten, ongeacht de klasse waarin de wagen uitkomt, minimaal drie en maximaal vier rijders deelnemen per wagen, daar waar dat in 2015 bij de GT3's nog beperkt was tot drie. In het geval een wagen vier rijders telt, mag elke piloot maximaal 280 minuten rijden ten opzichte van 240 minuten voor wagens met een vierkoppige bezetting.
Dit jaar was de Bathurst 12 Hour nog een ware Belgische triomf met de zege voor Wolfgang Reip en een tweede plaats voor Laurens Vanthoor, die de dag voordien reeds de pole had gepakt in een nieuw ronderecord. De dertiende editie van de race op en rond de Panoramaberg staat geprogrammeerd van 5 tot en met 7 februari 2016.
Foto's: Bathurst 12H & Bentley
Tweet