24H Le Mans: Magnussen: "Twee uur racen met deze wagens is vaak intenser dan een F1-race"
"De mentaliteit is totaal anders, je moet zover vooruit kijken," aldus Kevin Magnussen. "In F1 ben je meer geneigd om risico's te nemen aan het begin van de race, wanneer iedereen nog dicht op elkaar zit, terwijl dat in een etmaalrace geen steek houdt. Het juist inschatten waar en wanneer je risico's kunt nemen ten opzichte van andere wagens is een heel nieuw aspect. In de F1 kom je na de start vaak in een ritme terecht dat we vaak de rest van de wedstrijd aanhouden, terwijl je hier er volledig bij moet blijven. Mentaal moet je heel scherp blijven met het optimaliseren van heel wat zaken, en dat aspect spreekt me echt aan. Een wedstrijd van twee uur in deze tak van het racen is vaak intenser dan een F1-race, en dan doen we het hier nog eens 24 uren lang."
"Anderzijds is het hier soms meer een loterij, bijvoorbeeld in de kwalificaties krijg je het gevoel dat het soms wat meer willekeurig is, met verschillende slowzones, wagens die overal van de baan gaan. Het is een grote troef als je een vrije ronde hebt tijdens het optimale window van je banden, en dan heb ik het over het eerste of tweede rondje van je run."
Magnussen senior, die dit jaar toe is aan zijn 23e optreden in Le Mans voegde er nog aan toe dat "het niet eenvoudig is om de vaderlijke gevoelens los te laten in deze omgeving. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meteen een vader-zoon verhouding voel in de meetings of wanneer we in de wagen zitten. Op dat moment is het louter professioneel." Nu Kevin sinds een half jaar zelf vader is geworden steekt meteen de vraag de kop op of we ooit drie generaties Magnussen aan de start zien verschijnen in dezelfde wagen. Het werd alvast niet uitgesloten, grootvader Magnussen zou op dat moment al tegen de 70 jaar zijn.
Het team zit momenteel nog even met de handen in het haar over een gebrek aan topsnelheid, dat ongeveer zo'n 5km/u bedraagt. Door een identieke setup met de zusterwagen probeerde men op woensdag te achterhalen waar het probleem ligt, maar zoals de zaken er nu voor staan zal het team waarschijnlijk de motor wisselen.
Foto: Racing International Photography
Tweet