van der Horst

24H Le Mans: 24H Le Mans: Audi domineert testdag, Aston Martin primus in alle GTE- klassen

Loïc Duval
Loïc Duval
Zondag werd op het circuit La Sarthe de laatste rechte lijn richting de 24H van Le Mans in gang gezet. De traditionele testdag, 10 dagen voor de start van het belangrijkste Endurance weekend ter wereld, werd gedomineerd door de troepen van Dr. Wolfgang Ullrich en het Britse GT-merk Aston Martin. Loic Duval was bij Audi de snelste man, terwijl Peter Dumbreck bij zijn terugkeer naar de 24h van Le Mans bij de GT's (geleden van zijn Spyker tijdperk) de snelste was met één van de Aston Martin Vantage V8.
  • Hamofa Performance
Terwijl men in België op de meeste plaatsen genoot van een zonnig weekendje, speelde de weergoden de vele teams en piloten parten. Loic Duval was één van de slachtoffers van de regen, de jonge Fransman en Audi-fabriekspiloot ging er in de ochtensessie met zijn Audi R18 e-tron quattro bij het uitkomen van Tertre Rouge hard af. Hij liet de Audi mechaniekers zweten, maar deze kregen waar voor hun geld, Duval plantte in zijn laatste ronde van de namiddag-sessie een 3:22.583 op de tabellen. De besttijd ooit gereden op het Circuit van Le Mans in zijn huidige configuratie!

Hij liet de zusterwagen van Lucas di Grassi (#3 Audi) en deze van de dubbele winnaars met André Lotterer als snelste piloot (#1 Audi) achter zich. Toyota verzekerde zich van plaatsen vier en vijf, zij het wel op respectabele afstand van wel bijna 5 seconden van de snelste Audi. 

Op de Morgan - Oak Racing LMP2 reed Olivier Pla in zijn laatste ronden, op een ondertussen kurkdroog circuit, nog naar de toptijd in de klasse. Pla bleef hiermee de Signatech Alpine voor.

In de LMGTE Pro klasse ging Aston Martin met de pluimen lopen. Fred Makowiecki (Aston #99) had aanvankelijk de beste tijd in handen maar dat was buiten Peter Dumbreck (Aston #97) gerekend. Dumbreck kreeg van Aston Martin de gelegenheid om veel rondjes af te leggen aan boord van de Vantage V8 gezien zijn korte voorbereiding aan het stuur van de Britse GT. In GTE Am was de toptijd voor de Aston Martin van Stuart Hall en Campbell-Walter.

Bij de Belgen waren er twee verrassingen te noteren, zo was er eerst Nico Verdonck, die niet aanwezig was op de Sachsenring voor het Duitse GT maar op Le Mans waar hij uitkwam op zowel een Ferrari van AF Corse als op een LMPC van Team Endurance Challenge. De bedoeling was om de nodige 10 rookie-laps af te leggen om zo eventueel nog aan een stuur te geraken bij de race volgende week. Ook van de partij was Stéphane Lémeret die uitkwam op de Lola LMP2 van DKR waarmee hij de nodige rondes aflegde. Lémeret heeft echter nog steeds last van een sortie in de Clio Cup en ziet af van deelname aan de race. Zowel Boutsen Ginion Racing in LMP2 als ProSpeed Compétition in de GTE kwamen aan de start met een trio nieuwelingen, die zich allen via 10 afgelegde rondes moesten kwalificeren voor de race. Alle zes rijders, waaronder geen Belgen, slaagden wonderwel in die opdracht. Martin en baguette deden het beiden behoorlijk in respectievelijk de TDS Oreca en de OAK Morgan LMP2. Marc Goossens deed zijn best maar de Viper kan nog niet tippen aan de Ferrari's, Porsche's en Aston Martin's. 



Dit artikel werd gepubliceerd door Olivier Gouters in 24 Heures du Mans op dinsdag 11 juni 2013.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons