Bannen van option-band en meer DRS moeten DTM-races aantrekkelijker én overzichtelijker maken
Toegegeven, binnen elk team zal een legertje ingenieurs er ongetwijfeld een vette kluif aan hebben gehad en zich in allerlei strategie-simulaties hebben kunnen uitleven, maar voor de meeste fans - zeker zij die de races ter plekke volgden - werd het wedstrijdverloop té complex, té onoverzichtelijk.
Voor de aanvang van het seizoen 2014 werd het format reeds een eerste keer bijgesteld. Zo werd de Q4-shoot out geschrapt, mocht de option band voortaan niet langer dan de helft van de raceduur worden gebruikt en, ingrijpender, werd het aantal verplichte pitstops van twee naar één teruggebracht. Ook al viel er best wel spektakel te beleven, de nog immer sterk uiteenlopende strategieën als gevolg van het verplicht gebruik van zowel zachte(re) als standaard banden leidden er het afgelopen seizoen geregeld toe dat toeschouwers pas in de slotronden doorhadden wie nu eigenlijk uitzicht op de eindzege had.
Met het bannen van de zachte 'option tyre' en het nieuwe raceformat (zaterdagrace over 40' zonder pitstop, zondagrace over 60' met één stop) komt organisator ITR na rijp overleg met de Deutscher Motor Sport Bund en de betrokken constructeurs tegemoet aan de verzuchtingen van de fans voor wie het allemaal wat toeschouwer-vriendelijker mocht. Vanaf dit seizoen wordt dus zowel in beide, voortaan tot 1 x 20 minuten gereduceerde kwalificatiesessies, als in de beide races nog slechts met één soort Hankook-rubbers geracet; bovendien wordt het aantal ter beschikking gestelde sets slicks voor het hele raceweekend van vijf naar vier teruggeschroefd. Ook het frekwenter toegestane gebruik van DRS zal ongetwijfeld het aantal inhaalpogingen ten goede komen; zeker nu de achtervleugel daarbij voortaan tot een hoek van 18° in de plaats van 16° kan worden neergeklapt, met minder luchtweerstand en een grotere eindsnelheid als logisch gevolg.
Een heuse stap in de juiste richting als je het ons vraagt, in afwachting van de op 1 april laatstleden aangekondigde wijziging die vanaf 2016 een... rijderswissel voorziet!
Foto's: Hans van Onsem
Tweet