van der Horst

Bart Mampaey:”Tevreden met DTM-seizoen tot dusver"

Bart Mampaey
Bart Mampaey
Na een sterke start met een zesde plaats ter gelegenheid van de seizoensopener in Hockenheim voor Andy Priaulx en een derde stek voor Augusto Farfus op de Lausitzring als hoogtepunt, kreeg het RBM van Mechelaar Bart Mampaey het op Brands Hatch en in Spielberg het iets moeilijker.

Zaterdagnamiddag op een bloedhete Norisring-omloop – baantemperatuur rond 50 C° en zo’n 70 C° in auto – tekende Mampaey en zijn crew evenwel opnieuw present. Met een derde chrono voor Augusto Farfus en een negende startplaats voor Andy Priaulx lukte het Belgische team zijn globaal beste kwalificatieresultaat tot dusver. Meer, RBM ontpopte zich in Nurnberg met twee rijders in de top 10 tot het succesrijkste BMW-team.
 
Hoe ervaart Mampaey zelf de start van dit vijfde DTM-weekend?
 
Derde en negende, da’s inderdaad helemaal niet slecht maar het is pas morgen in de race dat de prijzen worden verdeeld. Maar goed, als je in een eerste jaar al tweemaal Q4 kan halen met twee rookies en nu als enige BMW-team met twee auto’s in de top 10 dan mag je als team best tevreden zijn.

De resultaten in Brands Hatch en in Spielberg zou ik niet als een terugval betitelen. In Brands was Farfus in Q1 en Q2 absoluut top, in Q3 gebruikt hij goed zijn banden maar is slechts negende; was hij er 8/100 sneller dan zou hij als zesde zijn gestart. Het zelfde in Spielberg. Moeilijke vrije oefenritten maar de goede weg gevonden in Q1 en Q2 waarin hij met exact dezelfde rondetijd als Spengler elfde wordt geklasseerd om zijn tijd drie seconden later te hebben gelukt en hierdoor Q3 mist. Dit alles kadert binnen de nauwe marge die in deze serie geldt.
Hier is het dan weer omgekeerd. Voor Andy zat er zelfs meer in. Het is het eeuwige verhaal van heb je alle sectoren bij elkaar op het juiste moment, was er potentieel voor meer en zoniet heb je het volledig benut, waarom heb je het laten liggen? En dat is hier extreem op een circuit met rondetijden onder de 50 seconden.
 
Alle BMW’s hebben hier wat last van met blokkerende voorwielen dus bij warm weer zal het er op aan komen om goed om te gaan met de banden. Het zal zaak zijn om met de drie bandensets rond te komen; dat betekent in eerste instantie tot het eerste pitvenster te geraken, en dan maken dat je met de laatste set zonder blokkeerproblemen het einde kan halen. Dat is hier op dit bumpy circuit echt een moeilijke opdracht. Augusto heeft in tegenstelling tot de mensen rondom hem geen nieuwe banden meer, Andy ook niet meer dus het wordt zowiezo een moeilijke wedstrijd voor ons. Bovendien is de pitlane erg kort, staan we dicht op elkaar en hebben we daarenboven het ongeluk de middenste BMW-box te hebben gekregen, geen comfortabele pitsituatie.
 

Onze ervaring met straatcircuits heeft hier niet gespeeld; het oogt wel als een stratencircuit vanwege de omboording maar absoluut niet qua type bochten. Het is hier zo breed dat je echt kan leunen op de band; je moet eigenlijk met normale circuitafstellingen rijden waar je bv. op Pau met veel minder camber, andere dempersettings, veel zachter enz. rijdt. Vandaar dat de auto’s hier zo hard springen op de bumps hier. Maar goed, indien het zondag regent krijgen we een heel ander verhaal!”

Foto: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 1 juli 2012.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons