van der Horst

Bloedarmoede in LMP1: Strakka Racing trekt zich terug – Toyota verder met 1 wagen

Strakka Racing - HPD ARX 03c - Honda
Strakka Racing - HPD ARX 03c - Honda
Ondanks het feit dat er de laatste paar maanden veel aankondigingen werden gemaakt over toekomstige LMP1-projecten in het WK Endurance, ziet het beeld op korte termijn er veel minder rooskleurig uit. Nadat eerder al het nieuws doorsijpelde dat Toyota voortaan nog slechts één exemplaar van de TS030 Hybrid zal inzetten in de resterende vijf overzeese manches van het FIA WEC, kondigde het Britse Strakka Racing gisteren aan zijn HPD ARX-03c LMP1 terug te trekken uit het kampioenschap. Concreet betekent dit dat de Prototype 1 klasse amper vier deelnemers zal tellen voor de rest van het seizoen, zijnde Audi (2), Toyota (1) en Rebellion (1).
  • De Swert Opticiens
Beelden uit de 24 Uur van Le Mans 2013
Strakka Racing, dat afgelopen maand nog de twee Rebellion Lola-Toyota’s achter zich liet bij de LMP1-privateers tijdens de 24 uren van Le Mans, keerde niet geheel zonder zorgen huiswaarts. Het team verloor immers veel van zijn reserveonderdelen omwille van een crash tijdens de trainingen. Na het afwegen van de opties kwam men tot het besluit dat het beter weze niet te investeren in nieuwe onderdelen die slechts bruikbaar zijn voor vijf wedstrijden (in 2014 wordt een nieuw reglement van kracht) en alle pijlen te richten op een campagne met een nieuwe wagen in 2014, wat natuurlijk een nog grotere investering inhoudt.

6H Spa: De wedstrijd in beeld gebracht (deel 2)
Daarnaast werd ook duidelijk dat Toyota voortaan slechts een TS030 Hybrid afvaardigt, waardoor de LMP1-titel voor de toepen van Dr. Wolfgang Ullrich een gedane zaak is. Ook bij Toyota oogt men nu reeds het merendeel van de middelen in te zetten op 2014, wanneer men naast Audi ook nog eens tegenstand krijgt van Porsche.

Foto's: Georges De Coster & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op dinsdag 9 juli 2013.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons