Catsburg en Farfus ontdekken nieuwe montuur tijdens Hyundai Motorsport-test in Portimão
Waar Tarquini en Michelisz onder meer verschillende combinaties van dempers en veren uittestten en toetsten aan eerdere banktests, namen onze Noorderbuur en de Braziliaan de fijntuning voor hun rekening tijdens hun eerste, volledig volgens plan verlopen kennismaking.
Beiden vonden al snel het goede ritme en naarmate hun kennis van wagen en omloop groeide werden de chrono's onvermijdelijk scherper gesteld. Na Nieuwjaar wordt het testwerk verdergezet door zowel de vier WTCR-rijders als de Hyundai Motorsport-klanten in de onderscheidene TCR-kampioenschappen.
Beiden vonden al snel het goede ritme en naarmate hun kennis van wagen en omloop groeide werden de chrono's onvermijdelijk scherper gesteld. Na Nieuwjaar wordt het testwerk verdergezet door zowel de vier WTCR-rijders als de Hyundai Motorsport-klanten in de onderscheidene TCR-kampioenschappen.
“De FIA World Touring Car Cup was afgelopen seizoen bijzonder competitief en iedereen verwacht dat het volgend jaar nog zwaarder wordt. Onze Hyundai i30 N TCR-klanten kenden een sterk openingsjaar maar we moeten er beslist nog harder tegenaan om er zeker van te zijn dat ze op dat zelfde hoge niveau kunnen blijven presteren. Het testwerk van deze week hielp niet alleen onze vier WTCR-rijders vooruit; we puurden er tevens meer info uit die we aan onze klanten kunnen meegeven opdat die het maximum uit hun wagens zouden kunnen halen tijdens hun eigen tests" aldus Hyundai Motorsport Customer Racing Deputy General Manager Andrea Adamo.
Norbert Michelisz: “Elke gelegenheid om wat meer over de i30 N TCR op te steken betekent een stap vooruit. De test maakte het mogelijk om het werk van de ingenieurs in de workshop te toetsen aan de bevindingen op de baan en een gedetailleerder feedback over de wijzigingen aan de set-up te geven. Portimão met zijn talrijke niveauverschillen bleek de ideale omloop om aan de ophanging van de wagen te sleutelen".
Gabriele Tarquini: “Altijd leuk opnieuw achter het stuur van de Hyundai i30 N TCR te kunnen kruipen na een break. Noch ikzelf noch het team kan het zich veroorloven stil te blijven zitten, het is belangrijk het chassis verder te ontwikkelen en de evolutie ervan als rijder te doorgronden. De test gaf me ook de gelegenheid samen te werken met Nicky en Augusto en mijn knowhow van de ontwikkeling van de auto alsook mijn rijervaring met hen te delen."
Nicky Catsburg: “Mijn eerste kennismaking met de Hyundai, de eerste ook met een TCR-auto, leerde me dat het een totaal ander soort auto is dan deze waarmee ik tot dusver reed. De handelingskarakteristieken daarentegen verschillen niet veel met deze van andere voorwielaangedreven auto's waarmee ik voorheen racete. Gabriele leverde prima ontwikkelingswerk af en Hyundai Motorsport zorgde voor een sterke package."
Augusto Farfus: “Hoewel het al van 2006 was geleden dat ik met een voorwielaangedreven wagen reed voelde ik me al meteen op mijn gemak en was ik in staat om de auto te pushen. Vooraf hadden Gabriele en Norbi me al een idee gegeven wat ik van de balans van het chassis kon verwachten en hun ervaringen bleken waardevol. Dat neemt niet weg dat ik aangenaam verrast was er al zo snel op volle snelheid tegenaan te kunnen gaan".
Foto's: Hyundai Motorsport & Hans van Onsem
Tweet