Corona-kronieken: Hoe een vernuftige Toyota gediskwalificeerd werd
![Juha Kankkunen en Nicky Grist na hun zege in de Rally Australia in 1993](https://www.autosport.be/i/200/upload/62d5c79b0f3091742ad9e4ca73a34c7668457396.jpg)
![Safari Rally 1995 - Arne Hertz - Dagobert Röhrer (teamdirecteur) - Yoshio Fujimoto](https://www.autosport.be/i/200/upload/495a8586366dd43874a50190f3d6723463072dff.jpg)
Een restrictor die er geen was
![Safari Rally 1995 - Yoshio Fujimoto - Arne Hertz](https://www.autosport.be/i/200/upload/7c02b3d6d16a191773724cc3245122afd2eb82a5.jpg)
Toenmalig FIA-baas Max Mosley omschrijft het ooncept als "het meest geavanceerde en ingenieuze ding dat ik gezien heb in dertig jaar autosport". De FIA schat dat Toyota ongeveer 25 procent meer lucht dan toegelaten kan aanwenden. "De [turbo]darm werd vastgemaakt met een slangklem. Een speciaal gereedschap werd dan gebruikt om het apparaat te openen, waarna een tweede klem het apparaat openhield. Wanneer een controleur de restrictor wilde verifiëren, moest hij beide klemmen losmaken, waarbij het apparaat terug sloot."
![Kris Meeke](https://www.autosport.be/i/200/upload/dd9564b0978c7a8f1885ddcdf07a06e43950730f.jpg)
Controverse, zelfs zonder Toyota
Hoe liep het seizoen 1995 af? Toyota's landgenoot Subaru zou beide titels winnen, maar... ook hier niet zonder controverse. Subaru vaardigt in diezelfde Rally van Catalonië namelijk teamorders uit om te voorkomen dat McRae en Carlos Sainz puntenverlies lijden. Bij McRae valt die beslissing op een koude steen en daar kan zelfs een zwaaiend teamlid, in het zicht van een aanstormende Schot, geen verandering in brengen. McRae wint de rally, maar pakt een tijdstraf en zo gaat de grootste puntenvracht naar lokale man Sainz. McRae - Sainz: 0 - 0, toch op vlak van het puntenverschil bij de start van de afsluitende RAC Rally. McRae begint als een bezetene, maar rijdt lek op dag 2 en ziet Sainz zo een minuut bonus pakken. De Schot knokt zich wonderbaarlijk terug, ondanks een nieuwe lekke band en een kromme ophanging en rijgt op de slotdag de scratches aan elkaar. De eerste, en meteen ook laatste, titel is binnen en McRae is met zijn 27 winters de jongste kampioen ooit en tevens de eerste Brit.Voor onze video bij deze bijdrage keren we terug naar de succesvolle Toyota Celica GT-Four ST165 en ST185. Soms behoeven beelden geen uitleg...
Foto's: Toyota & Sandro Delaere
Tweet