van der Horst

24H Le Mans: Asian Le Mans Series komt maar moeizaam van de grond

Asian Le Mans Series
Asian Le Mans Series
De Asian Le Mans Series 2013 lijkt weinig interesse te kunnen opwekken, dat is het minste wat we kunnen stellen op goed één maand voor de initieel geplande start van het seizoen. De ACO was er nochtans van overtuigd dat 2013 het ideale jaar was om terug een Aziatisch endurance kampioenschap op te zetten en dit onder meer vanwege de deelname van Toyota en Nissan aan het WEC en de 24 uren van Le Mans. De Asian Le Mans Series werd uit de grond gestampt en zou zes races op het Aziatisch continent omvatten. Wagens uit de LMP2, LMPC, GTE en GTC klasse werden toegelaten tot de serie. Het opzetten van het kampioenschap verloopt echter moeizamer dan verwacht en tezamen met het uitstellen van start van het seizoen, besloot men om ook twee races te schrappen.
De economische crisis laat zich ook voelen in Azië en de ACO heeft de grootste moeite om een degelijk startveld bijeen te krijgen voor de Asian Le Mans Series. Daarom werd besloten om de start van het seizoen te verlaten tot 4 augustus om alzo meer tijd te geven aan mogelijke deelnemers om een budget bijeen te krijgen. Ook de limietdatum om zich in te schrijven wordt opgeschoven naar 20 juni.

Verder werden er nog verschillende maatregelen genomen om de kosten te drukken. Zo wordt het aantal races gereduceerd van zes naar vier, Inje Autopia (4 augustus), Fuji Speedway (22 september), Zhuhai (13 oktober) en Sentul (8 december) blijven, maar de races in Shangai en Ordos verdwijnen van de kalender. Aangezien er zich maar twee deelnemers aanboden in de GTE-klasse, heeft men besloten om deze categorie te schrappen en enkel GTC-wagens toe te laten in een klasse die simpelweg GT als naam krijgt. De automatische invitaties tot de 24 uren van Le Mans voor de kampioenen blijven, zo krijgen de teams die eerste en tweede eindigen in de GT categorie een start uitnodiging voor de GTE klasse en ook de kampioen in de LMP2 klasse krijgt een invitatie in de bus. De winnaar in de LMPC klasse mag enkel meedoen aan de testdag in Le Sarthe, aangezien deze klasse niet toegelaten is tot de wedstrijd.



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24 Heures du Mans op woensdag 3 april 2013.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons