van der Horst

De belangrijkste reglementswijzigingen voor het seizoen 2014 op een rijtje

Start GP van Australië 2013
Start GP van Australië 2013
Nog iets meer dan een week en het nieuwe Formule 1-seizoen schiet uit de startblokken in Melbourne. Een goed moment om even de belangrijkste reglementswijzigingen voor 2014 op een rijtje te zetten. Naast het feit dat rijders vanaf dit seizoen zelf een startnummer mogen kiezen en de introductie van een "pole position trophy" op het einde van het seizoen zijn er vooral technisch heel wat veranderingen ten opzichte van 2013.
205bb8fe53cbbdb9bc787c4385c5a232a3579e16.jpg
De belangrijkste nieuwigheid, waarover trouwens al heel wat inkt is gevloeid, is natuurlijk de introductie van de nieuwe 1.6 liter V6 turbomotoren. Die leveren ongeveer 600pk, maar dat vermogen wordt opgekrikt door gebruik te maken van de zogenaamde Energy Recovery Systems (ERS), ten dele vroeger ook bekend als KERS. Het verschil is dat de energie nu wordt gerecupereerd uit zowel de hitte van de motor als tijdens het remmen. Waar KERS nog voor ongeveer 80 extra paardenkrachten zorgde zal ERS dit aantal nu verdubbelen en beschikbaar stellen aan de piloot gedurende ongeveer 33 seconden per ronde. Om de installatie van ERS mogelijk te maken stijgt het minimumgewicht van elke auto met net geen 50kg naar 690kg en ook de versnellingsbak gaat van zeven naar acht versnellingen. De versnellingsbak zal dit seizoen ook zes races moeten meegaan en de verhoudingen liggen overigens vast voor een gans seizoen.

Op aerodynamisch vlak verandert er eveneens heel wat waardoor verwacht wordt dat het algemene niveau van downforce zal verminderen ten opzichte van 2013. De voorvleugels worden 150mm smaller en dat zou moeten leiden tot minder lekke banden bij een contact met een andere wagen. Het gevolg hiervan is dat de oplossingen uit het verleden, die de luchtstroom rond de voorwielen leidden nu niet meer werken en de ingenieurs een oplossing zullen moeten zoeken, bijvoorbeeld door de luchtstroom tussen het voorwiel en het chassis te sturen. Ook achteraan de wagen zien we aanpassingen, bijvoorbeeld de verplichting om slechts één uitlaat te hebben, de achtervleugels die kleiner worden en bovendien gaan ook de "beam
Kevin Magnussen - McLaren MP4-29
Kevin Magnussen - McLaren MP4-29
wings" (het extra element onderaan de achtervleugel) in de ban. Dit laatste element was origineel bedoeld om de diffuser efficiënter te laten werken, maar werd ondertussen op veel wagens simpelweg als extra vleugel gebruikt. Om het wegvallen van de beam wing te compenseren, merkten we op sommige wagens tijdens de wintertesten reeds enorm doorontwikkelde ophangingselementen (zie foto van Kevin Magnussen). Het kat-en-muisspel is duidelijk reeds bezig...

Marcus Ericsson - Caterham CT05
Marcus Ericsson - Caterham CT05
Zowat het opvallendste op de wagens voor 2014, zijn de neuzen. De, door velen als lelijk aanschouwde, neuzen liggen een flink pak lager als vorig jaar (185mm in plaats van 550mm) en dit in een poging om de veiligheid bij een impact te verbeteren, bijvoorbeeld om situaties als deze van Mark Webber in de GP van Valencia 2010 (Webber's wagen ging toen de lucht in nadat hij achteraan op de Lotus van Heikki Kovalainen knalde) te voorkomen.

Fernando Alonso - Ferrari
Fernando Alonso - Ferrari
Nog een belangrijke factor is het aantal liter benzine dat mag worden meegenomen. Om het verbruik te temperen wordt dit gelimiteerd tot 100 liter voor een wedstrijd terwijl vroeger de teams toch makkelijk zo'n 160 liter verbruikten. Een hele uitdaging dus al worden ze hierin wel geholpen door het mindere vermogen en de kleinere cilinderinhoud van de motor en het gebruik van ERS. Pirelli beloofde overigens ook zijn steentje bij te dragen, met hardere compounds en extra setjes banden. Ook testsessies tijdens het seizoen kennen hun herintrede, al zal het iets beperkter zijn dan in het tijdperk begin deze eeuw.

Romain Grosjean
Romain Grosjean
Voorheen meldden we reeds dat er dubbele punten zullen worden uitgedeeld tijdens de laatste race in Abu Dhabi, maar rijders kunnen ook strafpunten op hun superlicentie scoren. Dit heeft niets te maken met hun kampioenschapspunten, maar bij twaalf strafpunten binnen de twaalf maanden zal de rijder in kwestie de volgende race aan de kant moeten blijven. Strafpunten kunnen bijvoorbeeld uitgedeeld worden na incidenten tijdens een Grote Prijs. Ook nieuw tenslotte zijn straffen van vijf seconden voor kleinere inbreuken die door de racestewards kunnen worden uitgedeeld.

Foto's: Georges De Coster, LAT Photographic (Glenn Dunbar & Alastair Staley) & Renault Sport F1



Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in Formule 1 op donderdag 6 maart 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons